Media Perspectives, RTL, NPO en Beeld en Geluid beginnen een proefproject om de ontwikkeling van AI in de mediasector te stimuleren. Tijdens de pilot zullen tien werkzoekenden videomateriaal gaan labelen zodat die content geschikt is voor het trainen van AI-modellen. Het project, dat op 3 maart start, is een samenwerking met de Regio Gooi en Vechtstreek, UWV, Tomingroep en WerkgeversServicepunt Gooi en Vechtstreek.
Voor het ontwikkelen van AI bij mediaorganisaties zijn grote hoeveelheden goed gelabelde content nodig. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het kwalificeren van videobeelden als ‘racistisch’ of ‘romantisch’. Als mensen iets als dusdanig bestempelen, kan een AI-model in die data patronen herkennen. Zo kan kunstmatige intelligentie voortaan zelf aangeven of er een racistische of juist romantische scène voorkomt in een video.
Dat labelen is eenvoudig, maar arbeidsintensief werk. Door de opzet als werkgelegenheidsproject biedt de pilot mogelijkheden voor werkzoekenden met een uitkering. Annette Wolthers, wethouder in Hilversum en voorzitter van het regionaal overleg Werk en Inkomen, is erg blij met de samenwerking: “De mediabranche is een belangrijke sector in onze regio. Dat werkzoekenden hier werkervaring op kunnen doen met kunstmatige intelligentie is fantastisch. Dit vergroot écht hun baankansen.” Het project is onderdeel van een breed pakket steunmaatregelen in de Regio Gooi en Vechtstreek. Die moeten de werkgelegenheid in de coronacrisis een impuls geven.
In de pilot die op 3 maart coronaproof start, gaan werkzoekenden als AI-operators aan de slag. Ze werken in een ‘annotatiestraat’: een soort productielijn voor het labelen van content. Het eindproduct is een door de mens gemaakte dataset die de mediaorganisaties kunnen gebruiken om algoritmes te trainen. Het proefproject moet de deelnemende mediaorganisaties kwalitatief goede data opleveren en hen helpen bij verdere innovatie op het gebied van AI. Daar was grote behoefte aan volgens Muriël Serrurier Schepper, Projectmanager AI-Fieldlabs bij Media Perspectives: “Innovaties op het gebied van AI in de media werden bemoeilijkt door het ontbreken van goede datasets. Hopelijk kunnen we door dit project snel verder ontwikkelen en tevens mensen aan een baan helpen. Een echte win-win!”
Na de pilot wordt beoordeeld of de kwaliteit van de data hoog genoeg is. Maar ook of dit werk volwaardige, betaalde functies kan opleveren. Bij succes worden de werkervaringsplaatsen in stappen omgezet naar betaalde banen.
Voor vragen kunt u contact opnemen met Marije Mansfeld van de Regio Gooi en Vechtstreek via m.mansfeld@regiogv.nl of 06-55014634 of met Muriël Serrurier Schepper van Media Perspectives via muriel.serrurierschepper@mediaperspectives.nl of 06-10956021.
Contactgegevens
-
- Jennemiek Leijssen
- Corporate Communicatiemanager
- jleijssen@beeldengeluid.nl
- +31651577014
Kopieer link
https://nieuws.beeldengeluid.nl/196991-werkervaringsplaatsen-bij-mediaorganisaties-helpen-ontwikkeling-van-aiGerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
BENEDMO blijft desinformatie tegengaan met steun van Europa
De Vlaams-Nederlandse onderzoekshub BENEDMO krijgt een vervolg. Dankzij de financiële steun van het Digital Europe Programma van de Europese Commissie start in juli de tweede fase van BENEDMO, waar...
Beeld & Geluid brengt muziekcollectie naar publiek in centrum Hilversum
Beeld & Geluid is de nieuwe huurder van het voormalige BCC-pand op de Kerkbrink in het centrum van Hilversum. Het pand wordt de komende maanden zodanig verbouwd dat Beeld & Geluid zijn muziekcollec...
Beeld & Geluid lanceert online tentoonstelling Joop van den Ende
Vanmiddag lanceerde Beeld & Geluid de online tentoonstelling over het werk van een van de grootste media-iconen van ons land, Joop van den Ende. Deze online tentoonstelling is vanaf vandaag gratis ...
Nederlandse UNESCO Commissie voegt Polygoon Journaal toe aan Memory of the World Register
Met deze erkenning treedt het Polygoon Journaal toe tot het Nederlandse Memory of the World Register van UNESCO, waarop uitzonderlijk documentair erfgoed staat dat van groot belang is voor Nederlan...
Beeld & Geluid sluit zich aan bij Europese Media Data Space
TEMS (Trusted European Media Data Space) is een Europees initiatief dat een gemeenschappelijke infrastructuur creëert met toegang tot data voor uiteenlopende partijen in het Europese media ecosyste...