Public shaming van vermeende criminelen, community’s die zich online organiseren en de fysieke jacht op hen die ‘fout’ zijn; steeds vaker berichten media over incidenten waarbij de burger het heft in eigen hand neemt. Zo ook de afgelopen dagen rondom de rellen na het instellen van de avondklok. Wat zijn de drijfveren van de jagers en de sympathisanten en welke rol spelen de media? De Volkskrant journalist Haro Kraak gaat op zoek naar antwoorden tijdens het eerste online gratis Mediacollege ‘Jacht van de Burger’ van Beeld en Geluid op woensdag 27 januari om 20:00 uur.
Het event is gratis online toegankelijk. Tickets zijn hier te reserveren.
Het Mediacollege vormt de aftrap van een reeks Mediacolleges en -cafés, in samenwerking met Bibliotheek Utrecht, waarin deze en meer actuele mediaverhalen aan bod komen. In de Mediacolleges onderzoeken mediamakers en deskundigen de rol van media in ons leven, aan de hand van diverse thema’s en behoeften. In de Mediacafés staat de collectie van Beeld en Geluid centraal, waarbij collectiespecialisten en conservatoren (recente en historische) ontwikkelingen in de media illustreren met beelden uit de schatkamer van Beeld en Geluid.
Hoe leven wij in media? Hoe beïnvloeden media ons en hoe maken zij onderdeel van ons dagelijks leven? In de Mediacolleges staan mediamakers en deskundigen aan de hand van diverse thema’s stil bij deze vraagstukken. Zo gaat De Volkskrant journalist Haro Kraak op virtuele reis langs de wereld van public shaming, confrontatie-tv en de darkside van de participatiesamenleving, onderzoekt sociaal activist Devika Partiman hoe zichtbaarheid en representatie van politieke vrouwen in de media onze beeldvorming of zelfs ons stemgedrag kunnen beïnvloeden en bekijkt journaliste Janice Deul hoe de reclamewereld ervoor staat op het gebied van diversiteit.
27 januari - De jacht van de burger - Haro Kraak
24 februari - Politieke vrouwen in de media - Devika Partiman
31 maart - Diversiteit en representatie in reclamewereld - Janice Deul
In de Mediacafés bespreken collectiespecialisten en conservatoren (recente en historische) ontwikkelingen in de media en illustreren zij hun verhalen met beelden uit de schatkamer van Beeld en Geluid. Zo nemen conservatoren bezoekers mee langs de mooiste politieke portretten in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen, bespreken zij het succes van Swiebertje binnen het Nederlandse medialandschap en duiken zij in de geschiedenis van het Eurovisie Songfestival.
14 februari - Swiep Swiep Hoera (online)
14 maart - Politici in beeld (online)
11 en 18 april - Westerbork gevangen op film
Perscontacten
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Beeld en Geluid en Bibliotheek Utrecht brengen Swiebertje naar verzorgingshuizen
In tijden van gelimiteerd bezoek en oprukkende eenzaamheid brengen Beeld en Geluid (Den Haag) en Bibliotheek Utrecht vertier naar verzorgingshuizen met het online mediacafé Swiep Swiep Ho...
Inward Outward brengt eerste publicatie uit over kolonialisme, identiteit en ras binnen audiovisu...
Eerder dit jaar, op 24 en 25 januari 2020, vond de eerste editie van het Inward Outward symposium plaats. Naar aanleiding van deze eerste editie en de komende tweede editie (april 2021), ...
Dutch Media Week 2020 geeft media-industrie virtuele boost
Groot succes voor Dutch Media Week! De vijfde editie van het mediafestival werd dit jaar voor het eerst volledig online georganiseerd. De programma’s die op het platform van Dutch Media W...