2020 bijzonder jaar voor Beeld en Geluid

Beeld en Geluid gebouw1.jpg
  • jpg

Beeld en Geluid kijkt terug op een bijzonder 2020 met mooie nieuwe initiatieven en samenwerkingen. Zo bood het instituut nostalgische televisie onder de vlag Heimwee TV, in samenwerking met NPO Start, startte het de crowdsourcing-actie Verhalen uit het Hart om de coronacrisis vast te leggen in beeld en geluid en ontving het 1 miljoen van de BankGiro Loterij voor de bouw van het nieuwe mediamuseum dat medio 2022 opent. 

 

‘Het doel was om onze bezoekers en onze partners betrokken te houden, te verbinden en waar mogelijk verlichting te brengen in moeilijkere tijden. Volgens mij zijn we hier, door de inspanningen van velen, goed in geslaagd,’ aldus Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld en Geluid. 

 

Bezoekcijfers

Het museum van Beeld en Geluid was, wegens de corona-crisis en de grootschalige verbouwing van het museum, een groot deel van het jaar gesloten. Desondanks trokken 58.000 bezoekers het afgelopen jaar naar het kleurrijke pand in Hilversum. De meeste bezoekers verwelkomde het instituut tijdens de voorjaarsvakantie met programmering rondom Kinderen voor Kinderen. 

 

Online zette het instituut in 2020 mooie stappen door het beschikbaar maken van de collectie en het brengen van mediaverhalen via Beeld en Geluid bij je thuis. Zo bereikte de webserie Media in Crisistijd met Harm Edens 225.000 kijkers en werden het afgelopen jaar maar liefst 27 mediaverhalen over actuele, uiteenlopende onderwerpen aangeboden in video of tekst. Daarnaast groeide het aantal social volgers met ruim 15 procent ten opzichte van 2019. Dutch Media Week, dat dit jaar voor het eerst volledig online werd georganiseerd, trok 20.000 unieke bezoekers naar het online platform tussen 3 en 11 oktober en bereikte via social media een miljoenenpubliek.

 

Samenwerkingen

In 2020 stonden diverse mooie samenwerkingen centraal. Zo sloegen Beeld en Geluid en NPO Start aan het begin van de corona-crisis de handen ineen met Heimwee TV, om de aan huis gekluisterde Nederlander verlichting te brengen. In samenwerking met VERS, vereniging voor nieuwe film- en tv-makers, startte het talentontwikkelingsprogramma ReFresh, met focus op creatief hergebruik van archiefmateriaal. Ook bundelde Beeld en Geluid, samen met Het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI), het KNAW Humanities Cluster, de KB, het Rijksmuseum, TNO, de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam, de krachten in het Cultural AI Lab om de mogelijkheden van Artificial Intelligence voor de culturele sector te onderzoeken. 

 

Beeld en Geluid op school werkte in 2020 meer dan ooit samen met docenten. Met lerarenopleidingen en ervaren docenten als curatoren, is begonnen met het toepassen van de collectie in lessen en online leeromgevingen. Ook gingen museumdocenten waar mogelijk naar scholen toe met de Mediaschatkist. Hierbij bleek de workshop Fake News, ingegeven door de actualiteit, erg gewild.

 

Beeld en Geluid Den Haag

Als kers op de taart opende in september 2020 het nieuwe mediamuseum in Beeld en Geluid Den Haag, waar publiek ontdekt welke rol media spelen in de democratie en hoe zij kunnen bijdragen aan een open en vrije samenleving. 

Perscontacten

Gerelateerde onderwerpen