Beeld en Geluid en DROG brengen fake news naar school

DROG x BenG.jpg
  • jpg

Vanaf dit schooljaar gaan Beeld en Geluid en journalistiek-educatieve organisatie DROG intensief samenwerken op het gebied van onderwijs. DROG ontwikkelde succesvolle workshops en trainingen op gebied van desinformatie, die nu door Beeld en Geluid worden aangeboden voor het onderwijs. DROG blijft betrokken als kennispartner en zal zich richten op conceptontwikkeling, onderzoek en internationale activiteiten. De partijen blijven gezamenlijk verantwoordelijk voor de doorontwikkeling en kwaliteitsborging van de workshops en trainingen. 

Door het bundelen van de kennis, expertise en netwerk verwachten beide partijen de komende jaren een grote impact te realiseren op het gebied van de bevordering van mediawijsheid in het onderwijs, in het bijzonder op het gebied van weerbaarheid tegen desinformatie. De trainingen zijn te boeken via de website van Beeld en Geluid.

Het aanbod

Het aanbod bestaat uit een workshop Fake News voor 14+, een online game voor de leeftijd 8 tot 10 én een docententraining waarin docenten zelf een les leren geven over desinformatie en misleiding in de media. De lesprogramma’s zijn gestoeld op DROG’s beproefde methode: je kunt nepnieuws het best leren herkennen door het zelf een keer te maken. Leerlingen produceren hun eigen nepnieuwsbericht aan de hand van veel voorkomende technieken, zoals emotionele manipulatie, polarisatie en het vervalsen van volgers en bewijs. Op deze manier maken ze kennis met de wereld achter desinformatie en ervaren ze hoe makkelijk mensen te misleiden zijn en hoe snel nepnieuws zich kan verspreiden.

Toekomst

Door de krachten te bundelen hopen beide partijen nog meer klassen en docenten te bereiken en het productaanbod verder te ontwikkelen. Een online game en bijbehorende workshop (8+) zijn de eerste nieuwe producten die onder gezamenlijke expertise tot stand gaan komen. Hoofd Onderwijs en Mediaprofessionals bij Beeld en Geluid, Julia Vytopil: “Desinformatie en nepnieuws zijn actuele onderwerpen die essentieel zijn om te behandelen als het gaat om mediawijsheid bij jongeren en docenten. Door het bundelen van onze krachten met een gerenommeerde partij als DROG, ontstaat de mogelijkheid om veel docenten en leerlingen te bereiken met uitstekende trainingen en daarbij onderzoek te combineren met praktijkervaring. Zo komen we tot nieuwe inzichten op het gebied van mediawijsheid in het onderwijs - een belangrijk onderwerp voor Beeld en Geluid.”

Impact

Vanaf 2020 onderzoeken het lectoraat journalistiek en innovatie van Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ) in Tilburg en het lectoraat crossmediale communicatie van Hogeschool Utrecht (HU) het effect op de digitale weerbaarheid van scholieren. In hoeverre is het injecteren van nepnieuws een effectieve methode om scholieren weerbaarder te maken tegen nepnieuws? Aan de hand van de inzichten uit het onderzoek  worden de workshops doorontwikkeld om de langdurige impact bij leerlingen te vergroten. De eerste resultaten van het onderzoek worden halverwege 2020 verwacht. 

Contactgegevens

Ontvang het laatste Beeld & Geluid nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL