Coderen, fotograferen en Bohemian Rhapsody bestuderen

Genoeg te doen tijdens de herfstvakantie in Beeld en Geluid

08 OKTOBER 2014, HILVERSUM
Samenvatting
De herfstvakantie staat voor de deur. Daarom heeft het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid van zaterdag 11 tot en met 26 oktober speciale herfstvakantie-activiteiten op het programma staan. Ontwerp bijvoorbeeld je eigen game tijdens de Nederlandse Codeweek, help het geheim achter het succes van Bohemian Rhapsody te ontrafelen of kijk hoe historische media-objecten worden gefotografeerd bij de Topmodellen fotosessies.

Coderen kun je leren

Van 11 tot en met 17 oktober is de Nederlandse Code Week; een week om kinderen kennis te laten maken en stimuleren om aan de slag te gaan met programmeren. Beeld en Geluid staat op 17 oktober in het teken van deze week. Het publiek - groot en klein - krijgt de kans om op een speelse manier kennis te maken met de achterkant van digitale technologie door zelf een game te ontwerpen. In het doorlopend Game Design Lab kun je een online spel bouwen, karakters ontwikkelen, zelf een rol in Pac Man krijgen en het unieke Triltikkertje spelen! Dit Game Design Lab organiseert Beeld en Geluid in partnership met Captain Dragon, Ellis in Wonderland en UnExpect en wordt mede mogelijk gemaakt door Mediawijzer.net.Kijk voor de exacte programmering op de website.


Docu: Puck en het raadsel van de codes

In het kader van de codeweek is in de theaterzaal gedurende de herfstvakantie de documentaire Puck en het raadsel van de codes te zien. Deze recent verschenen documentaire van regisseur Tessa Boerman gaat over de 15-jarige Puck, een IT-wonderkind. Grote bedrijven als Microsoft tonen interesse in hem. Boerman volgde hem vier jaar lang met de camera. In de documentaire zien we zijn successen, maar ook de dilemma’s waar een jonge professional als Puck voor komt te staan. De documentaire wordt iedere dag om vertoond in de theaterzaal van Beeld en Geluid.


Help de wetenschap en doe mee

Hoe kan het dat het liedje Bohemian Rapsody altijd maar weer op nummer 1 staat in de NPO Radio 2 Top 2000? Doctor Ad Vingerhoets, professor klinische psychologie aan de Universiteit Tilburg, doet al jaren onderzoek naar hoe muziek ons verdrietig of vrolijk maakt. In de eerste week van de herfstvakantie (op 14, 15 en 16 oktober) komt hij met zijn team naar Beeld en Geluid om te onderzoeken wat het succes is van dit nummer door te kijken naar welke lichamelijke reacties het luisteren naar Bohemian Rhapsody oproept. Gaat het hart sneller kloppen? Gaat je bloeddruk omhoog? En wat gebeurt er in je gezicht? Kom langs, doe mee en draag bij aan dit onderzoek. De resultaten van het onderzoek worden bekend gemaakt tijdens het Top 2000 Symposium bij Beeld en Geluid op 20 november aanstaande. 


Topmodellen op de foto

Nog tot 24 oktober is in de Blauwe Zaal de professionele fotoshoot te zien van meer dan 2000 objecten uit de depots. De fotoshoot is een enorme operatie die we openstellen voor publiek. Kom een kijkje nemen in de keuken om te zien hoe de eerste radio’s, Eucalypta en het t-shirt van Koos Koets als echte fotomodellen op de foto gaan. Enthousiaste vrijwilligers, die nog met de objecten werkten voordat ze onder werden gebracht bij Beeld en Geluid, vertellen een achtergrondverhaal. Verder is het ook mogelijk om een “selfie” met de objecten te maken. Kijk voor wanneer welke objecten op de rol staan, op onze topmodellen-agenda. De fotoshoot is tijdens de herfstvakantie van maandag t/m vrijdag te zien. 

Openingstijden en prijzen

De Beeld en Geluid experience is tijdens de Herfstvakantie ook op maandag 13 en maandag 20 oktober geopend. Toegangsprijzen, openingstijden en een overzicht van de geplande activiteiten staan op www.beeldengeluid.nl. 

Afbeeldingen
Download PDF
Download PDF
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Beeld en Geluid is het toonaangevende instituut voor media. Een inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek voor professionals en particulieren; online, in ons museum en soms op locatie. We zijn een van de grootste archieven ter wereld en we bewaren diverse soorten media, zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), geschreven pers, politieke prenten, gifjes, websites en objecten. Beeld en Geluid is één van de autoriteiten die objectief het Nederlandse medialandschap in kaart brengt en actuele ontwikkelingen belicht vanuit media-historisch perspectief. Zo laten we zien welke impact media hebben op ieders leven. Dat doen we met een groot aantal partners, zoals creatieve mediamakers, knappe deskundigen, betrokken bedrijven en relevante influencers. Op die manier dragen we samen bij aan een mediawijzere wereld.



berichten