Topmodellen in Beeld en Geluid

Professionele fotoshoot van meer dan 2000 objecten uit de depots. Beeld en Geluid biedt een kijkje in de keuken t/m 24 oktober

22 SEPTEMBER 2014, HILVERSUM
Samenvatting
Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft een selectie gemaakt van ruim 2000 objecten uit het depot. Deze worden gefotografeerd en binnen een aantal dagen geplaatst op in.beeldengeluid.nl. De fotoshoot is een enorme operatie die we openstellen voor publiek. Kom een kijkje nemen in onze keuken om te zien hoe de eerste radio’s, Eucalypta en het t-shirt van Koos Koets als echte topmodellen op de foto gaan.

Groot deel Objectencollectie normaal gesproken in depot

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft diverse en grote collectie objecten in depot. Deze brengen de radio- en televisiegeschiedenis van Nederland tot leven. Zo hebben wij in onze depots de eerste radio’s en televisies, de originele poppen van de Fabeltjeskrant, Paulus de Boskabouter en Eucalypta, maar ook een originele Nipkowschijf, theelepeltjes van alle omroepen, maquettes van decors, de bank van “Zeg ‘ns aaa”, het smoezelige t-shirt van Koos Koets en nog veel meer.

Deze objecten zijn voor een deel te zien in onze experience. Het grootste deel, zoals gebruikelijk bij veel musea, staat in onze depots. Er is nu eenmaal te weinig ruimte om de objecten doorlopend fysiek tentoon te stellen. Gelukkig kan het wel online!

Van depot naar fotoshoot en dan voor iedereen te zien: in.beeldengeluid.nl

Tot en met 24 oktober laten we een selectie, van ruim 2000 objecten, professioneel fotograferen. Het wordt een heuse fotoshoot waarin ieder object met alle egards wordt behandeld en onder perfecte belichting op de foto gaat.

Alle foto’s vertonen we vervolgens op onze vernieuwde site in.beeldengeluid.nl. Een klein deel van de objecten wordt zelfs 360 graden gefotografeerd zodat ze van alle kanten te bekijken zijn.

Een kijkje in de keuken van Beeld en Geluid

Een fotoshoot als deze gaat niet vanzelf. Het is een serieuze operatie. Het gaat immers om waardevolle en soms kwetsbare objecten. Om ons publiek een kijkje in de keuken te geven van wat zich hier in het Instituut afspeelt hebben we besloten om de fotoshoot open te stellen voor publiek.

Objecten die normaal gesproken veilig achter slot en grendel liggen, zijn nu in het echt te zien. We laten dagelijks weten welke objecten op de rol staan. Enthousiaste vrijwilligers, die nog met de objecten werkten voordat ze onder werden gebracht bij Beeld en Geluid, vertellen een achtergrondverhaal. Verder is het ook mogelijk om een “selfie” met de objecten te maken.

Hoe kiezen we de objecten?

De criteria waarop we de objecten selecteren zijn historische relevantie, technische relevantie en herkenbaarheid. Het gaat dan om objecten die van belang zijn voor de Nederlandse omroepgeschiedenis en (amateur)filmgeschiedenis, objecten die een baanbrekende techniek vertegenwoordigen en uiteraard poppen en decors die ons collectieve geheugen staan gegrift.

Programma:

  • Tot en met 24 oktober in Beeld en Geluid, Hilversum
  • Dinsdag tot en met vrijdag tussen 10:00-17:30 uur
  • Omdat het gaat om “werk in uitvoering” verwijzen we graag naar beeldengeluid.nl/topmodellen, voor de laatste informatie 
Afbeeldingen
Download PDF
Download PDF
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Beeld en Geluid is het toonaangevende instituut voor media. Een inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek voor professionals en particulieren; online, in ons museum en soms op locatie. We zijn een van de grootste archieven ter wereld en we bewaren diverse soorten media, zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), geschreven pers, politieke prenten, gifjes, websites en objecten. Beeld en Geluid is één van de autoriteiten die objectief het Nederlandse medialandschap in kaart brengt en actuele ontwikkelingen belicht vanuit media-historisch perspectief. Zo laten we zien welke impact media hebben op ieders leven. Dat doen we met een groot aantal partners, zoals creatieve mediamakers, knappe deskundigen, betrokken bedrijven en relevante influencers. Op die manier dragen we samen bij aan een mediawijzere wereld.



berichten