Beeld en Geluid opent Media Ukkie Land

Verleiding van jonge kinderen door de media staat centraal in nieuw paviljoen

09 APRIL 2014, HILVERSUM
Samenvatting
Vandaag is in Beeld en Geluid op feestelijke wijze Media Ukkie Land geopend: het eerste paviljoen speciaal voor kinderen in de kleuterleeftijd (4-6 jaar) en hun ouders. In Media Ukkie Land gaan kinderen op avontuur en worden ze geprikkeld om te spelen. Ouders volgen hen en zien hoe zij op verschillende manieren verleid worden door de media.

Waarom stelt Dora steeds een vraag? Waarom krijgt alles in kinderseries van die grote ogen? Waarom wil je kind hagelslag met Piet Piraat op de verpakking? Waarom blijven je kinderen aan de buis gekluisterd? De opening van Media Ukkie Land is de aftrap van de jaarlijkse Media Ukkie Dagen en is tot stand gekomen in samenwerking met Mediawijzer.net.

JEUGDMEDIADESKUNDIGEN
Tijdens het openingsprogramma van vanmiddag neemt moderator Sipke Jan Bousema de aanwezigen mee naar de wereld van de 'mediaverleiding'. Hij praat onder meer met jeugdmediadeskundigen Suzanne Kunzeler (netmanager jeugdprogrammering NPO), Tischa Neve (kinderpsycholoog en opvoedkundige) en Victor Coolman (directeur programmering en acquisitie Nickelodeon). Zij beantwoorden vragen zoals: hoe trekken de media de aandacht van kinderen en hoe beïnvloeden de media de kijk van kinderen op de werkelijkheid?

MEDIA UKKIE LAND
Kinderen die niet weg te slaan zijn bij het beeldscherm, of gejengel in de supermarkt om bepaalde producten met bekende televisiefiguren op de verpakking: het zijn voor veel ouders herkenbare situaties. Hoe wordt door media de aandacht van kinderen getrokken, gestuurd en vastgehouden? Hoe wordt hun beeld van de werkelijkheid beïnvloed door de media? Media Ukkie Land is voor kleuters een leuke speelplek en tegelijkertijd toont het ouders hoe de media verleidingstechnieken inzetten om kinderen te beïnvloeden. Door kinderen in het paviljoen te verleiden met de ook op televisie gebruikte technieken geeft Beeld en Geluid inzicht in de werking ervan. Daarbij wordt geen inhoudelijk en/of opvoedkundig oordeel geveld, maar is bewustwording en herkenning bij de opvoeders het belangrijkste doel. Meer informatie is te vinden op beeldengeluid.nl/mediaukkieland en bekijk hier een filmpje over Media Ukkie Land.

Toegang: Media Ukkie Land maakt deel uit van de Beeld en Geluid experience en is vanaf 10 april dagelijks (behalve maandag) te bezoeken van 10.00 - 17.30 uur.

Prijzen: Volwassenen € 15,00 p.p. | Kinderen 6 t/m 12 jaar € 8,00 p.p. | Kinderen t/m 5 jaar gratis | Houders Museumkaart gratis.

Afbeeldingen
Contactpersonen
Download PDF
Download PDF
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Beeld en Geluid is het toonaangevende instituut voor media. Een inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek voor professionals en particulieren; online, in ons museum en soms op locatie. We zijn een van de grootste archieven ter wereld en we bewaren diverse soorten media, zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), geschreven pers, politieke prenten, gifjes, websites en objecten. Beeld en Geluid is één van de autoriteiten die objectief het Nederlandse medialandschap in kaart brengt en actuele ontwikkelingen belicht vanuit media-historisch perspectief. Zo laten we zien welke impact media hebben op ieders leven. Dat doen we met een groot aantal partners, zoals creatieve mediamakers, knappe deskundigen, betrokken bedrijven en relevante influencers. Op die manier dragen we samen bij aan een mediawijzere wereld.



berichten