Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid start samenwerking Chinees mediabedrijf CCTV

26 MAART 2014, HILVERSUM
Samenvatting
Vandaag maakt het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid bekend een samenwerkingsovereenkomst met het Chinese CCTV te hebben gesloten. Het grootste broadcast- en mediabedrijf uit China maakt deel uit van de handelsdelegatie die meereist met de Chinese president Xi Jinping. De samenwerking is een gevolg van contacten die al enkele jaren geleden werden gelegd.

De samenwerking gaat om kennisdeling rond digitalisering, digitale duurzaamheid en museale presentaties. Beide bedrijven herbergen honderdduizenden uren audiovisueel archiefmateriaal, beheren grote digitale archieven en hebben een vooraanstaande positie op het gebied van digitale technologie en innovatie. Door het delen van kennis beogen Beeld en Geluid en CCTV om tot nieuwe inzichten te komen over het bewaren van digitaal archiefmateriaal voor volgende generaties. Daarnaast inspireren de organisaties elkaar als het gaat om innovatieve manieren dit erfgoed voor het publiek te ontsluiten.

Beeld en Geluid en CCTV maken beiden deel uit van de internationale federatie van televisiearchieven, FIAT/IFTA. De algemeen directeur van Beeld en Geluid, Jan Müller, is president van deze federatie; CCTV maakt deel uit van het bestuur.

Afbeeldingen
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Beeld en Geluid is het toonaangevende instituut voor media. Een inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek voor professionals en particulieren; online, in ons museum en soms op locatie. We zijn een van de grootste archieven ter wereld en we bewaren diverse soorten media, zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), geschreven pers, politieke prenten, gifjes, websites en objecten. Beeld en Geluid is één van de autoriteiten die objectief het Nederlandse medialandschap in kaart brengt en actuele ontwikkelingen belicht vanuit media-historisch perspectief. Zo laten we zien welke impact media hebben op ieders leven. Dat doen we met een groot aantal partners, zoals creatieve mediamakers, knappe deskundigen, betrokken bedrijven en relevante influencers. Op die manier dragen we samen bij aan een mediawijzere wereld.



berichten