Jameszoo maakt exclusieve track van jouw ‘geluid van Nederland’

De geluiden voor Jameszoo kunnen tot 16 december worden geüpload via de website van Het Geluid van Nederland of met de Geluidenjager-app

29 AUGUSTUS 2012, HILVERSUM
Samenvatting
Muzikant Jameszoo gaat als ambassadeur van Het Geluid van Nederland een exclusieve track maken. Hij gebruikt hiervoor nieuwe klanken die door gebruikers van het geluidenplatform worden geüpload en fragmenten uit het unieke geluidenarchief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. De geluiden kunnen door iedereen worden geüpload via www.geluidvannederland.nl/jameszoo of met de geluidenjager-app.
Het Geluid van Nederland maakt het geluidenarchief van Beeld en Geluid online beschikbaar en nodigt mensen uit om nieuwe geluiden toe te voegen. Muzikaal talent en getraind oor Jameszoo (Mitchel van Dinther, 21) is benoemd tot ambassadeur van het project. In deze rol zal hij bijdragen tot het bekend maken van dit unieke klankenarchief, dat meer dan 2.000 geluiden online beschikbaar stelt onder een open licentie. Het geluidenarchief beslaat meer dan 40 jaar Nederlandse geluidengeschiedenis. Daarnaast worden mensen gevraagd om hun eigen geluiden op te nemen, zodat de collectie steeds actueel blijft. Al tientallen mensen hebben een bijdrage geleverd aan het project.

Het maken van de exclusieve track
Jameszoo staat als muzikant bekend om zijn gebruik van natuur- en dierengeluiden. Voor Het Geluid van Nederland zal hij allerlei geluiden uit het geluidenarchief hergebruiken en remixen met zijn eigen opnames. In een interview met het Geluid van Nederland zegt Jameszoo alle geluiden goed te kunnen gebruiken:  “Het idee achter een track is altijd anders, al klinkt het natuurlijk wel altijd als Jameszoo. Eigenlijk is alles wat ik op het podium vertaal een stukje van mijn ziel. Natuurlijk hoop ik dat iedereen mooie geluiden uploadt, dan komt de inspiratie vanzelf wel”.

Geluiden uploaden
Mensen die kans willen maken in de mix van Jamzeszoo terecht te komen, kunnen tot 16 december via de website van Het Geluid van Nederland of via de speciale geluidenjager-app hun geluiden indienen. De app is beschikbaar voor zowel iPhone- als Android-telefoons. De ambassadeur zal uit alle inzendingen die voorzien zijn van de tag ‘Jameszoo’ tien geluiden kiezen om een track van te maken. Het resultaat wordt begin 2013 bekend gemaakt. Alle voor Jameszoo ingezonden geluiden worden, net als de rest van de collectie, onder een open licentie beschikbaar gesteld. Zo kunnen ook andere muzikanten en creatievelingen de geluiden gebruiken voor nieuwe producties.

Verschillende wedstrijden
Naast de samenwerking met Jameszoo lopen er nog andere initiatieven waarmee het Geluid van Nederland creatief hergebruik wil stimuleren en het geluidenarchief wil verrijken. De komende weken worden er drie wedstrijden georganiseerd waarbij mooie prijzen te winnen zijn. Bezoek de website om te lezen hoe deelnemers mee kunnen doen.

Het Geluidenarchief van Beeld en geluid
In het project Het Geluid van Nederland worden de Eigen Opnamen uit het unieke geluidenarchief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid online beschikbaar gemaakt voor creatief hergebruik. Deze collectie bestaat uit zo’n 10.000 geluidsopnamen uit de jaren ‘50 tot de jaren ’90.

Het Geluid van Nederland is een project van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, De Auditieve Dienst en Kennisland. De Eigen Opnamen uit het geluidenarchief van Beeld en Geluid zijn gedigitaliseerd in het kader van het digitaliseringsprogramma Beelden voor de Toekomst. Het Geluid van Nederland wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van Stichting Doen en de BankGiro Loterij.
Citaten
"“Het idee achter een track is altijd anders, al klinkt het natuurlijk wel altijd als Jameszoo. Eigenlijk is alles wat ik op het podium vertaal een stukje van mijn ziel. Natuurlijk hoop ik dat iedereen mooie geluiden uploadt, dan komt de inspiratie vanzelf wel.”" Jameszoo
"“Ik wil vooral geluiden die niet per se alledaags zijn zoals auto’s, maar eerder de geluiden die mensen herkennen, alleen die je niet elke dag hoort. Denk bijvoorbeeld aan het luchtalarm dat 1 keer per maand op maandag te horen is.”" Jameszoo
Afbeeldingen
Contactpersonen
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is het media-archief van Nederland en de grootste van zijn soort in Europa. Het Instituut speelt een toonaangevende rol op het gebied van beheer en toegankelijk maken van het Nederlandse media-erfgoed. Het gebouw op het Media Park in Hilversum herbergt een dagelijks groeiende collectie van radio, televisie, film, foto’s, muziek, documentaires, nieuwe media, games en internetcultuur. Deze collecties geven een uniek beeld van de geschiedenis van Nederland van de afgelopen honderd jaar en van de ontwikkeling van de audiovisuele media in het bijzonder. Beeld en Geluid is toegewijd om de unieke collectie en de kennis daarover breed toegankelijk te maken voor uiteenlopende doelgroepen, waaronder mediaprofessionals, de creatieve sector, het onderwijs en het algemeen publiek. Door middel van onderzoek en innovatie heeft het instituut zich ontwikkeld tot een brede culturele instelling die met de opgebouwde kennis en infrastructuur een centrale functie inneemt binnen de archief- en mediasector in binnen- en buitenland. Beeld en Geluid ontvangt een structurele Rijksbijdrage op grond van de Mediawet.


The Netherlands Institute for Sound and Vision is an important player when it comes to management and accessibility of Dutch audiovisual heritage. The special building on the Media Park in Hilversum stores a daily growing collection of over 1.000.000 hours of radio, television, film, pictures and music. Sound and Vision is committed to make this unique collection and the knowledge about it widely accessible for diverse audiences, including media professionals, the creative sector, education and the general audience. Through research and innovation, the institute has developed into a broad cultural institution that, with its accumulated knowledge and infrastructure, occupies a central position within the archive and media branch.