Sportzomerkoorts op beeldengeluid.nl

Beeld en Geluid zet historische sportfragmenten online

25 MEI 2012, HILVERSUM, NEDERLAND
Samenvatting
Beeld en Geluid presenteert twee maanden lang de mooiste, ontroerendste en meest bijzondere fragmenten van sportieve hoogtepunten uit de radio- en televisiegeschiedenis. Deze fragmenten zijn te bekijken via www.beeldengeluid.nl/sportzomer. Het eerste fragment dat Beeld en Geluid publiceert toont een trainende Fanny Blankers-Koen in 1951 voor de Olympische Spelen in Helsinki.
Om de zoveel dagen opent de website, gedurende de sportzomer, een deurtje naar een fragment van een sportheld of een bijzondere gebeurtenis uit het rijke audiovisuele archief.
Als eerste is te zien hoe Fanny Blankers-Koen getraind wordt op de hei door haar man Jan Blankers in driedelig kostuum én een touwtje springende dochter op de achtergrond.

De komende weken zijn de sportieve prestaties van onder andere Joop Zoetemelk, Jan Janssen, Beb Bakhuys en Anton Geesink te zien, maar ook Kea Bouman, die in 1927 als eerste en enige Nederlander de dames-enkel finale van Roland Garros wint. Tijdens de sportzomer op beeldengeluid.nl/sportzomer zullen veel meer bijzondere fragmenten te zien zijn, waaronder beelden uit de stomme film Voetbal van Dick Laan uit 1929. Alle fragmenten die online worden toegevoegd, kondigt Beeld en Geluid aan via Facebook en Twitter.
Afbeeldingen
Contactpersonen
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Beeld en Geluid is het toonaangevende instituut voor media. Een inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek voor professionals en particulieren; online, in ons museum en soms op locatie. We zijn een van de grootste archieven ter wereld en we bewaren diverse soorten media, zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), geschreven pers, politieke prenten, gifjes, websites en objecten. Beeld en Geluid is één van de autoriteiten die objectief het Nederlandse medialandschap in kaart brengt en actuele ontwikkelingen belicht vanuit media-historisch perspectief. Zo laten we zien welke impact media hebben op ieders leven. Dat doen we met een groot aantal partners, zoals creatieve mediamakers, knappe deskundigen, betrokken bedrijven en relevante influencers. Op die manier dragen we samen bij aan een mediawijzere wereld.



berichten