WOORDENTIKKERTJE FANDAG IN BEELD EN GELUID

Streven naar een miljoen tags voor beter doorzoekbaar archief Man bijt Hond

26 APRIL 2012, HILVERSUM
Samenvatting
Aanstaande woensdag 2 mei organiseert het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid samen met het NCRV programma Man bijt Hond de Woordentikkertje Fandag. Het doel van deze dag is één miljoen tags te verzamelen. De woorden (‘tags’) die spelers invoeren bij het bekijken van afleveringen van Man bijt Hond, worden gebruikt om de fragmenten op de website van het televisieprogramma beter te kunnen doorzoeken.

WOORDENTIKKERTJE FANDAG IN BEELD EN GELUID

Streven naar een miljoen tags voor beter doorzoekbaar archief Man bijt Hond 

Hilversum - Aanstaande woensdag 2 mei organiseert het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid samen met het NCRV programma Man bijt Hond de Woordentikkertje Fandag. Het doel van deze dag is één miljoen tags te verzamelen. De woorden (‘tags’) die spelers invoeren bij het bekijken van afleveringen van Man bijt Hond, worden gebruikt om de fragmenten op de website van het televisieprogramma beter te kunnen doorzoeken.

De website van Man bijt hond heeft een online archief, waarop inmiddels ruim 14.000 verschillende fragmenten te bekijken zijn. Omdat dit er zoveel zijn en het archief alleen maar groter wordt, zijn fragmenten soms lastig te vinden. Het spel Woordentikkertje maakt het archief van Man bijt hond spelenderwijs beter doorzoekbaar. 

Woensdag 2 mei worden fans van Man bijt Hond en Woordentikkertje uitgedaagd om zoveel mogelijk tags toe te voegen zodat het magische aantal van één miljoen bereikt zal worden. Iedereen is tussen 12.30-17.30 uur welkom bij Beeld en Geluid om het daar ter plekke tegen elkaar op te nemen in een echte tagbattle. Alle personen die op dat moment meespelen- dus ook vanaf een andere locatie - maken kans op een mooie draagbare spelcomputer. 

Man bijt hond: Woordentikkertje blijft nog tot en met 14 mei online.

Over Woordentikkertje

Woordentikkertje is een initiatief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, in samenwerking met de NCRV. Woordentikkertje wordt mogelijk gemaakt door Beelden voor de Toekomst. De Vrije Universiteit Amsterdam adviseert het projectteam in het kader van het PrestoPRIME onderzoeksproject.

Noot voor de redactie.

Voor meer informatie over het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid:

Jennemiek Leijssen, T 035 6771652, E jleijssen@beeldengeluid.nl 

Afbeeldingen
Contactpersonen
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is het media-archief van Nederland en de grootste van zijn soort in Europa. Het Instituut speelt een toonaangevende rol op het gebied van beheer en toegankelijk maken van het Nederlandse media-erfgoed. Het gebouw op het Media Park in Hilversum herbergt een dagelijks groeiende collectie van radio, televisie, film, foto’s, muziek, documentaires, nieuwe media, games en internetcultuur. Deze collecties geven een uniek beeld van de geschiedenis van Nederland van de afgelopen honderd jaar en van de ontwikkeling van de audiovisuele media in het bijzonder. Beeld en Geluid is toegewijd om de unieke collectie en de kennis daarover breed toegankelijk te maken voor uiteenlopende doelgroepen, waaronder mediaprofessionals, de creatieve sector, het onderwijs en het algemeen publiek. Door middel van onderzoek en innovatie heeft het instituut zich ontwikkeld tot een brede culturele instelling die met de opgebouwde kennis en infrastructuur een centrale functie inneemt binnen de archief- en mediasector in binnen- en buitenland. Beeld en Geluid ontvangt een structurele Rijksbijdrage op grond van de Mediawet.


The Netherlands Institute for Sound and Vision is an important player when it comes to management and accessibility of Dutch audiovisual heritage. The special building on the Media Park in Hilversum stores a daily growing collection of over 1.000.000 hours of radio, television, film, pictures and music. Sound and Vision is committed to make this unique collection and the knowledge about it widely accessible for diverse audiences, including media professionals, the creative sector, education and the general audience. Through research and innovation, the institute has developed into a broad cultural institution that, with its accumulated knowledge and infrastructure, occupies a central position within the archive and media branch.