Unieke samenwerking Beeld en Geluid en BMW

Videokunst The One Minutes toegevoegd aan collectie Beeld en Geluid

09 FEBRUARI 2012, HILVERSUM, NEDERLAND
Samenvatting
Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en BMW Group Nederland gaan samenwerken om de bijzondere collectie videokunst The One Minutes veilig te stellen voor toekomstige generaties. The One Minutes collectie is een verzameling videokunst over uiteenlopende thema’s die precies één minuut duren.

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en BMW Group Nederland gaan samenwerken om de bijzondere collectie videokunst The One Minutes veilig te stellen voor toekomstige generaties. The One Minutes collectie is een verzameling videokunst over uiteenlopende thema’s die precies één minuut duren. De collectie is een initiatief van het Sandberg Instituut, de masteropleiding van de Rietveld Academie. Sinds 1998 zijn er door kunstenaars, filmmakers, studenten en jongeren uit meer dan 100 landen ruim 10.000 One Minutes gemaakt.

Jan Müller, algemeen directeur Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid: “Via deze nieuwe vorm van publiek/private samenwerking wordt uniek cultureel erfgoed, dat niet tot onze collectie behoort, duurzaam gearchiveerd en voor de toekomstige generaties beschikbaar gemaakt. Beeld en Geluid versterkt en verrijkt hiermee zijn positie als curator van audiovisueel erfgoed en zet met deze samenwerking nieuwe stappen in het domein van kunstcollecties, in het bijzonder videokunst.”

Jan-Christiaan Koenders, algemeen directeur BMW Group Nederland: “BMW Nederland vindt het belangrijk haar naam te verbinden aan initiatieven die zich op innoverende wijze als iconen van de Nederlandse cultuur manifesteren. Om die reden slaan BMW en Beeld en Geluid de handen ineen om de bijzondere collectie videokunst The One Minutes duurzaam te digitaliseren en ter beschikking te stellen voor de doelgroepen van Beeld en Geluid. Deze samensmelting van cultuur, kennis, talentontwikkeling, nieuwe techniek en design komt sterk overeen met het DNA van BMW.”

Citaten
"“Via deze nieuwe vorm van publiek/private samenwerking wordt uniek cultureel erfgoed, dat niet tot onze collectie behoort, duurzaam gearchiveerd en voor de toekomstige generaties beschikbaar gemaakt. Beeld en Geluid versterkt en verrijkt hiermee zijn positie als curator van audiovisueel erfgoed en zet met deze samenwerking nieuwe stappen in het domein van kunstcollecties, in het bijzonder videokunst.”" Jan Müller, algemeen directeur Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
"“BMW Nederland vindt het belangrijk haar naam te verbinden aan initiatieven die zich op innoverende wijze als iconen van de Nederlandse cultuur manifesteren. Om die reden slaan BMW en Beeld en Geluid de handen ineen om de bijzondere collectie videokunst The One Minutes duurzaam te digitaliseren en ter beschikking te stellen voor de doelgroepen van Beeld en Geluid. Deze samensmelting van cultuur, kennis, talentontwikkeling, nieuwe techniek en design komt sterk overeen met het DNA van BMW.”" Jan-Christiaan Koenders, algemeen directeur BMW Group Nederland
Afbeeldingen
Contactpersonen
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Beeld en Geluid is het instituut voor mediacultuur; een inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek voor zowel particulieren als professionals. Het instituut duidt actuele ontwikkelingen rondom mens, media en maatschappij vanuit mediahistorisch perspectief. Dat doet het vanuit zijn collectie, als mediamuseum, als kennisinstituut en als onderwijspartner. Beeld en Geluid laat zien hoe media zich hebben ontwikkeld in de (recente) geschiedenis, volgt actuele ontwikkelingen en reageert op nieuwe mediafenomenen. Zo levert het instituut een relevante bijdrage aan een open mediacultuur die hoort bij een vrije samenleving.



berichten