Unieke samenwerking Beeld en Geluid en BMW

Videokunst The One Minutes toegevoegd aan collectie Beeld en Geluid

09 FEBRUARI 2012, HILVERSUM, NEDERLAND
Samenvatting
Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en BMW Group Nederland gaan samenwerken om de bijzondere collectie videokunst The One Minutes veilig te stellen voor toekomstige generaties. The One Minutes collectie is een verzameling videokunst over uiteenlopende thema’s die precies één minuut duren.

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en BMW Group Nederland gaan samenwerken om de bijzondere collectie videokunst The One Minutes veilig te stellen voor toekomstige generaties. The One Minutes collectie is een verzameling videokunst over uiteenlopende thema’s die precies één minuut duren. De collectie is een initiatief van het Sandberg Instituut, de masteropleiding van de Rietveld Academie. Sinds 1998 zijn er door kunstenaars, filmmakers, studenten en jongeren uit meer dan 100 landen ruim 10.000 One Minutes gemaakt.

Jan Müller, algemeen directeur Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid: “Via deze nieuwe vorm van publiek/private samenwerking wordt uniek cultureel erfgoed, dat niet tot onze collectie behoort, duurzaam gearchiveerd en voor de toekomstige generaties beschikbaar gemaakt. Beeld en Geluid versterkt en verrijkt hiermee zijn positie als curator van audiovisueel erfgoed en zet met deze samenwerking nieuwe stappen in het domein van kunstcollecties, in het bijzonder videokunst.”

Jan-Christiaan Koenders, algemeen directeur BMW Group Nederland: “BMW Nederland vindt het belangrijk haar naam te verbinden aan initiatieven die zich op innoverende wijze als iconen van de Nederlandse cultuur manifesteren. Om die reden slaan BMW en Beeld en Geluid de handen ineen om de bijzondere collectie videokunst The One Minutes duurzaam te digitaliseren en ter beschikking te stellen voor de doelgroepen van Beeld en Geluid. Deze samensmelting van cultuur, kennis, talentontwikkeling, nieuwe techniek en design komt sterk overeen met het DNA van BMW.”

Citaten
"“Via deze nieuwe vorm van publiek/private samenwerking wordt uniek cultureel erfgoed, dat niet tot onze collectie behoort, duurzaam gearchiveerd en voor de toekomstige generaties beschikbaar gemaakt. Beeld en Geluid versterkt en verrijkt hiermee zijn positie als curator van audiovisueel erfgoed en zet met deze samenwerking nieuwe stappen in het domein van kunstcollecties, in het bijzonder videokunst.”" Jan Müller, algemeen directeur Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
"“BMW Nederland vindt het belangrijk haar naam te verbinden aan initiatieven die zich op innoverende wijze als iconen van de Nederlandse cultuur manifesteren. Om die reden slaan BMW en Beeld en Geluid de handen ineen om de bijzondere collectie videokunst The One Minutes duurzaam te digitaliseren en ter beschikking te stellen voor de doelgroepen van Beeld en Geluid. Deze samensmelting van cultuur, kennis, talentontwikkeling, nieuwe techniek en design komt sterk overeen met het DNA van BMW.”" Jan-Christiaan Koenders, algemeen directeur BMW Group Nederland
Afbeeldingen
Contactpersonen
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is het media-archief van Nederland en de grootste van zijn soort in Europa. Het Instituut speelt een toonaangevende rol op het gebied van beheer en toegankelijk maken van het Nederlandse media-erfgoed. Het gebouw op het Media Park in Hilversum herbergt een dagelijks groeiende collectie van radio, televisie, film, foto’s, muziek, documentaires, nieuwe media, games en internetcultuur. Deze collecties geven een uniek beeld van de geschiedenis van Nederland van de afgelopen honderd jaar en van de ontwikkeling van de audiovisuele media in het bijzonder. Beeld en Geluid is toegewijd om de unieke collectie en de kennis daarover breed toegankelijk te maken voor uiteenlopende doelgroepen, waaronder mediaprofessionals, de creatieve sector, het onderwijs en het algemeen publiek. Door middel van onderzoek en innovatie heeft het instituut zich ontwikkeld tot een brede culturele instelling die met de opgebouwde kennis en infrastructuur een centrale functie inneemt binnen de archief- en mediasector in binnen- en buitenland. Beeld en Geluid ontvangt een structurele Rijksbijdrage op grond van de Mediawet.


The Netherlands Institute for Sound and Vision is an important player when it comes to management and accessibility of Dutch audiovisual heritage. The special building on the Media Park in Hilversum stores a daily growing collection of over 1.000.000 hours of radio, television, film, pictures and music. Sound and Vision is committed to make this unique collection and the knowledge about it widely accessible for diverse audiences, including media professionals, the creative sector, education and the general audience. Through research and innovation, the institute has developed into a broad cultural institution that, with its accumulated knowledge and infrastructure, occupies a central position within the archive and media branch.