Beeld en Geluid zwaait laatste museumbezoeker uit

Drie miljoen bezoekers in veertien jaar tijd

368900 paul%20ridderhof%2025okt20%20%281627%29 64c2f4 large 1603702268

Hilversum, 26 oktober - Na 14 jaar start Beeld en Geluid met een grootse verbouwing van het museum. De afgelopen jaren bezocht maar liefst een op de vijf Nederlanders het kleurrijke pand in Hilversum. Het museum dat in 2006 door toenmalig koningin Beatrix werd geopend was vernieuwend door de vele interactives en de daarbij behorende technische hoogstandjes. De laatste bezoeker werd op zondag 25 oktober persoonlijk uitgezwaaid door directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer en collega's. Medio 2022 opent Beeld en Geluid het nieuwe hypermoderne mediamuseum, dat laat zien hoe iedereen ín media leeft.

De afgelopen 14 jaar waren een prachtige periode van innovatie, experimenteren en verandering met vele hoogtepunten. Met de komst van het nieuwe museum in 2022 bouwen we verder aan een mediawijzere samenleving. Daarnaast blijven we met liefde het mediageheugen van Nederland voor de eeuwigheid vastleggen. Online en in ons prachtige pand

Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld en Geluid

Met dezelfde afstandsbediening waarmee toenmalig koningin Beatrix het museum opende, zetten de laatste bezoekers het museum uit. 

14 jaar museum

De afgelopen jaren genoten bezoekers van 15 paviljoens, meer dan 13 tijdelijke tentoonstellingen en talloze workshops, rondleidingen en evenementen. De bezoeker kreeg een kijkje achter de schermen bij radio en TV en ontdekte zo de werking van media. Waar kinderen mediawijzer werden in het Mediawijzer-paviljoen en Media Ukkie Land, doken ouders in het rijke archief in de Medialounges. 

Naast de vaste museumopstelling werden tijdelijke tentoonstellingen ingericht, zoals En wel hierom! over Van Kooten en De Bie, Zoom Safari over natuurbeelden, Let’s YouTube ‘s werelds eerste tentoonstelling over YouTube en Nieuws of Nonsens over (fake) nieuws en Serieus grappig over satire. 

Innovatief nieuw museum

Sinds de opening in 2006 is het medialandschap enorm veranderd. Beeld en Geluid beweegt mee met deze ontwikkelingen met een compleet vernieuwd en hypermodern museum dat medio 2022 opent. Een museum waarin je als bezoeker door middel van een gepersonaliseerde reis wordt meegenomen in jouw eigen leven in media en dat laat ervaren wat jij kunt doen met media, wat media doen met jou, en met de maatschappij.

Gebouw blijft toegankelijk

Het gebouw van Beeld en Geluid blijft toegankelijk als archief, bron van hergebruik en beschikbaarstelling, het onderwijs, de erfgoedsector, evenementen en kinderfeestjes. Tussen november 2020 en medio 2022 organiseert Beeld en Geluid bovendien diverse activiteiten in het gebouw, online en op andere locaties in het land zoals in Beeld en Geluid Den Haag en in de bibliotheek op de Neude in Utrecht.

Fotografie: Paul Ridderhof

368901 paul%20ridderhof%2025okt20%20%281590%29 b9ca38 large 1603702315

 

Download PDF
Download PDF
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Beeld en Geluid is het toonaangevende instituut voor media. Een inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek voor professionals en particulieren; online, in ons museum en soms op locatie. We zijn een van de grootste archieven ter wereld en we bewaren diverse soorten media, zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), geschreven pers, politieke prenten, gifjes, websites en objecten. Beeld en Geluid is één van de autoriteiten die objectief het Nederlandse medialandschap in kaart brengt en actuele ontwikkelingen belicht vanuit media-historisch perspectief. Zo laten we zien welke impact media hebben op ieders leven. Dat doen we met een groot aantal partners, zoals creatieve mediamakers, knappe deskundigen, betrokken bedrijven en relevante influencers. Op die manier dragen we samen bij aan een mediawijzere wereld.



berichten