Stichting Norderney schenkt collectie zeezender Radio Veronica aan Beeld en Geluid

366915 paul%20ridderhof%205okt20%20%281925%29%20%281%29 749e8f large 1601981084

V.l.n.r.  Juul Geleick, d.j. Jan van Veen, Niels Zack, Ad Bouman en Eppo van Nispen tot Sevenaer brengen een toost uit op de overdracht

Fotografie: Studio Gemini

Hilversum, 5 oktober 2020 - Stichting Norderney heeft de unieke collectie van de zeezender Radio Veronica aan Beeld en Geluid geschonken. Het archief, variërend van integrale programma’s en commercials tot objecten en foto’s uit de jaren 1960 tot en met 1974, is hiermee voor het eerst toegankelijk voor een breder publiek. 

De schenking vond live plaats tijdens Dutch Media Week in het programma 192 Goed Idee van voormalig Veronica medewerkers Ad Bouman, Juul Geleick en d.j. Jan van Veen. Zij maken van 5 tot en met 9 oktober tussen 15:00 uur en 17:00 uur radio via een gerestaureerd radio 3 mengpaneel uit het archief van Beeld en Geluid. De restauratie werd door Stichting Norderney technicus en Beeld en Geluid vrijwilliger Niels Zack uitgevoerd. De dagelijkse uitzendingen zijn gratis te beluisteren via www.dutchmediaweek.nl. 

Unieke collectie 

De zeezender Radio Veronica was de eerste op Nederland gerichte zender met een horizontale programmering  van uitsluitend populaire popmuziek en was zeer geliefd onder jongeren. Als reactie op het succes van Radio Veronica richtte de Nederlandse overheid in 1965 Hilversum III op. Daarmee was de zender een aanjager van vernieuwingen in het radiolandschap, die later  veel navolging zou vinden.

 

Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld en Geluid: ‘We zijn ontzettend trots deze collectie als belangrijk onderdeel van de Nederlandse radiogeschiedenis in ons archief te mogen verwelkomen.'

 

Quote Veronica d.j. Lex Harding: ‘Ik vind het mooi dat het Veronica-archief nu een plek krijgt die het verdient.’

 

De collectie bestaat onder andere uit:

 2.000 uur aan bewaard gebleven uitzendingen en fragmenten van legendarische diskjockey’s als Joost den Draaijer, Tineke de Nooij, Jan van Veen, Rob Out en Lex Harding.

Diverse commercials waaronder de iconische spotjes van tabakmerken Caballero en Belinda en de meubelzaak Berdy en spotjes ingesproken door beroemdheden als Johan Cruijff, Kees van Kooten en Wim de Bie, Jos Brink en Fred Emmer. 

Foto’s, dia’s en filmopnames van de activiteiten aan boord en het transport van de uitzendbanden over zee. 

Objecten en documenten als correspondentie, memo’s en het programmaschema’s Radio Veronica t/m 31 augustus 1974

De collectie van Radio Veronica zal te raadplegen zijn via verschillende portals van Beeld en Geluid voor omroepprofessionals, onderwijs en het grote publiek. 

Zeezender Radio Veronica

Radio Veronica was een zeezender die van 20 april 1960 tot en met 31 augustus 1974 uitzond vanaf de Noordzee. Aanvankelijk werden de programma’s uitgezonden vanaf het zendschip Borkum Riff, vanaf 1964 vanaf de  Norderney. De zender moest de uitzendingen staken vanwege de anti-zeezenderwet. In 1976 verkreeg de Veronica Omroep Organisatie (VOO) een licentie voor het verzorgen van uitzendingen op de publieke omroep.

366917 paul%20ridderhof%205okt20%20%281846%29%20%281%29 d6bc73 original 1601981536

Dj Gerard Ekdom verzorgde de eerste uitzending Radio 192 Goed Idee (iedere dag live tijdens Dutch Media Week) achter het gerestaureerde radio 3 mengpaneel. Fotografie: Studio Gemini.

Download PDF
Download PDF
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Beeld en Geluid is het toonaangevende instituut voor media. Een inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek voor professionals en particulieren; online, in ons museum en soms op locatie. We zijn een van de grootste archieven ter wereld en we bewaren diverse soorten media, zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), geschreven pers, politieke prenten, gifjes, websites en objecten. Beeld en Geluid is één van de autoriteiten die objectief het Nederlandse medialandschap in kaart brengt en actuele ontwikkelingen belicht vanuit media-historisch perspectief. Zo laten we zien welke impact media hebben op ieders leven. Dat doen we met een groot aantal partners, zoals creatieve mediamakers, knappe deskundigen, betrokken bedrijven en relevante influencers. Op die manier dragen we samen bij aan een mediawijzere wereld.



berichten