Maar liefst 215.000 bezoekers Beeld en Geluid in 2019

Van 100 Jaar Radio en Dutch Media Week tot de tentoonstelling Serieus Grappig en de lancering van een nieuw onderwijsplatform

321644 f64db51a 2ba3 4405 9d48 d11470743819 e93f83 large 1562248746

Hilversum, 31 december 2019 - Afgelopen jaar trok Beeld en Geluid maar liefst 215.000 bezoekers, waarvan 36.000 in de laatste week van de maand december. In deze week zendt NPO Radio 2 de Top 2000 uit vanuit het Top 2000 café in Beeld en Geluid. Gedurende de rest van het jaar werden bezoekers getrakteerd op diverse mooie activiteiten rondom 100 Jaar Radio, zoals de KinderRadioFabriek en De Dag van de Radio. Ook andere hoogtepunten, zoals Dutch Media Week, de lancering van Beeld en Geluid op school en diverse schenkingen droegen bij aan het succesvolle jaar. In 2018 bezochten 200.000 bezoekers het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. 

 

Het jaar van Beeld en Geluid

De 215.000 bezoekers in 2019 zijn onder andere te danken aan de tentoonstelling Serieus grappig, waarin de rijkdom van de Nederlandse satire-traditie werd getoond, de jaarlijkse Dutch Media Week en de vele activiteiten rondom 100 Jaar Radio. Zo stapten kinderen in de huid van een echte radiomaker in de KinderRadioFabriek, luisterden bezoekers live mee met de bekendmaking van de Onvergetelijke Luisterlijst en vierden radioliefhebbers de verjaardag van het medium tijdens het Grote 100 Jaar Radio Festijn. 

 

Daarnaast verwelkomde Beeld en Geluid in de zomer van 2019 voor het eerst het Tourcafé van NPO Radio 1 en werd Felix Meurders via een prachtige hommage opgenomen in de Beeld en Geluid Wall of Fame. Het onderwijsportal Beeld en Geluid op school werd gelanceerd, waarmee het archief nog beter toegankelijk is gemaakt voor scholen, en Beeld en Geluid ontving de internationale top op het gebied van audiovisuele archivering tijdens JTS en IASA. Tot slot tekenden Beeld en Geluid en COMM (nu Beeld en Geluid Den Haag) een overeenkomst waarin de bestuurlijke samenwerking tussen beide partijen werd bekrachtigd. 

Beeld en Geluid in 2020

In 2020 slaan Beeld en Geluid en Kinderen voor Kinderen de handen ineen voor een spectaculair programma tijdens de voorjaars- en meivakantie wegens het veertigjarig bestaan van het populaire kinderkoor. Van zang- en dansworkshops tot meet & greets. Ook is de KinderRadioFabriek nog tot en met 1 maart 2020 te bezoeken. De Dutch Media Week, het grootste mediafestival van Nederland, vindt komend jaar van 2 tot en met 11 oktober plaats. 

 

Nieuw museum

Achter de schermen werkt Beeld en Geluid hard aan de ontwikkeling van een nieuw state-of-the-art museum dat aansluit bij het snel veranderende medialandschap. Via meer dan 50 interactieve installaties wordt de bezoeker meegenomen op een gepersonaliseerde reis door de wereld van media. Van games tot radio en van televisie tot YouTube. Het begrijpen en ervaren van de impact van media op ons dagelijks leven staat hierin centraal. De verbouwing van het museum start begin 2021 en zal ongeveer een jaar duren. In die periode is het museumgedeelte niet toegankelijk, maar blijft de rest van het gebouw geopend voor grote publieksevenementen, rondleidingen, groepsarrangementen, zakelijke verhuur en het archief. 

Download PDF
Download PDF
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Beeld en Geluid is het toonaangevende instituut voor media. Een inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek voor professionals en particulieren; online, in ons museum en soms op locatie. We zijn een van de grootste archieven ter wereld en we bewaren diverse soorten media, zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), geschreven pers, politieke prenten, gifjes, websites en objecten. Beeld en Geluid is één van de autoriteiten die objectief het Nederlandse medialandschap in kaart brengt en actuele ontwikkelingen belicht vanuit media-historisch perspectief. Zo laten we zien welke impact media hebben op ieders leven. Dat doen we met een groot aantal partners, zoals creatieve mediamakers, knappe deskundigen, betrokken bedrijven en relevante influencers. Op die manier dragen we samen bij aan een mediawijzere wereld.



berichten