Nieuws of Nonsens: #demediamindfuck

Nieuwe tentoonstelling Beeld en Geluid over nieuwsmedia

261366 nieuwsofnonsenscampagnebeeld 145acf original 1507712777

In tijden van fake news, filterbubbels en nieuwe vormen van (online) journalistiek, is de impact van het dagelijks nieuws groter dan ooit. Nieuwsmakers creëren bewust of onbewust een eigen verhaal vanuit hun inzichten en meningen. Kan nieuws wel volledig objectief zijn?

De tentoonstelling Nieuws of Nonsens: #demediamindfuck, die op donderdag 2 november van start gaat in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, zet je aan het denken over wat nieuws is en hoe het jouw wereldbeeld vormt. Nieuws of Nonsens is een eyeopener voor iedereen die meer wil weten over hoe nieuws gemaakt wordt, hoe je zelf je nieuws selecteert en hoe je je er, bewust of onbewust, door laat beïnvloeden. Met audiovisuele presentaties wordt de bezoeker meegenomen in thema’s als betrouwbaarheid, journalistiek, geld verdienen met nieuws, filterbubbels en (nep)nieuws.

Beeld en Geluid richt zich met deze tentoonstelling ook op middelbare scholieren. Zij ontdekken spelenderwijs de rol van nieuwsmedia in hun leven. Zo kunnen ze als groep deelnemen aan een interactief nieuwsspel of het nieuws presenteren met behulp van een autocue. Bij de tentoonstelling is ook een workshop te boeken voor het voortgezet onderwijs en het MBO, waarin leerlingen zelf een nieuwsitem produceren en een strategie ontwikkelen. 

De tentoonstelling Nieuws of Nonsens is het eerste resultaat van de fusie met het Persmuseum, die op 3 mei jl. werd bekrachtigd. Door deze bundeling van krachten vormt zich één organisatie die de geschiedenis en actualiteit van media, pers en journalistiek belicht.

Nieuws of Nonsens: #demediamindfuck

Open voor publiek: donderdag 2 november

Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Openingstijden: di t/m zo 10.00 uur – 17.30 uur

261371 footerpartners 978377 original 1507712908
Download PDF
Download PDF
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Beeld en Geluid is het instituut voor mediacultuur. In het museum van Beeld en Geluid worden ontwikkelingen rondom mens, media en maatschappij van heden, verleden en toekomst geduid vanuit mediahistorisch perspectief. Dit doet Beeld en Geluid aan de hand van zijn collectie, maar vooral met zijn kennis over de mediacultuur. Beeld en Geluid laat zien hoe media zich hebben ontwikkeld in de (recente) geschiedenis, volgt actuele ontwikkelingen en reageert op nieuwe mediafenomenen. Het instituut benadrukt hiermee het belang en de betekenis van pluriforme en onafhankelijke media. Beeld en Geluid maakt de unieke collectie en de kennis daarover breed toegankelijk voor uiteenlopende doelgroepen, waaronder mediaprofessionals, de creatieve sector, het onderwijs en het algemeen publiek.



berichten