Docententraining: Start Flipping your Classroom

Meer tijd voor begeleiding, differentiëren, experiment en samenwerken, met andere woorden het ideale lesgeven? Start flipping Your Classroom.

Beeld en Geluid organiseert i.s.m. Samsung op woensdagmiddag 21 juni een training voor docenten die willen starten met Flipping the Classroom. Een studiemiddag speciaal voor leraren uit het voortgezet onderwijs en primair onderwijs (groep 7 en 8), waarin ze uitgebreid geïnformeerd worden over de mogelijkheden en de voordelen van het gebruik van online video in de les. Een middag voor beginners en enthousiastelingen met best practices, inspiratie, workshops en praktische tips in samenwerking met Kennisnet, Google en Mediawijzer.net.

Leerlingen die op YouTube naar filmpjes over natuurkunde kijken, scoren beter voor toetsen dan leerlingen die het studieboek hebben bestudeerd. Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit. Steeds meer leerlingen kijken educatieve filmpjes op YouTube om te leren. Docenten kunnen eigenlijk niet meer achterblijven. Dit vraagt van leraren een andere houding en andere vaardigheden als het gaat om nieuwe media.

Programma

Michel van Ast, co-auteur van het boek Kleppen Dicht, geeft een interactieve presentatie over de zin en onzin van online video, wanneer flipping effectief is en wat het betekent voor de lessen. Michiel Dijkman, manager smart education van Samsung, presenteert de uitkomsten van het onderzoek ‘De innovatieve leraar’ (Universiteit Tilburg en Gent). Inge Verstraete, auteur van het handboek Leren Leren, geeft een workshop hoe ‘flipping the classroom’ gericht kan bijdragen aan het activeren en versterken van denk- en leerprocessen bij leerlingen. Google verzorgt samen met een YouTube docent een masterclass en Kennisnet laat in een workshop zien hoe je op een snelle manier makkelijk en succesvol filmpjes en quizzen op kunt nemen.

Wat is Flipping the Classroom

Flipping the Classroom is het omdraaien van het klassieke lesgeven. De klassikale instructie wordt nu online aangeboden met instructievideo's en doet een leerling thuis, waarna het huiswerk (de opdracht, het project) gezamenlijk in de klas wordt gemaakt. De leraar heeft in de klas meer tijd voor interactie en uitleg op maat omdat er gedifferentieerd wordt lesgegeven. Een leerling volgt de instructie op zijn eigen tempo en tijdstip, zo vaak als nodig is. In de klas krijg hij meer tijd voor vragen en verdieping.

De mediawijze leraar

Beeld en Geluid en Samsung willen met deze middag docenten praktisch ondersteunen in het ontwikkelen van mediawijze vaardigheden en zo een bijdrage leveren aan de 21st Century Skills van docenten. Het gebruik van online video in het onderwijs vraagt niet alleen om mediawijze jongeren maar ook om leraren die nieuwe mediavormen kunnen toepassen in hun onderwijs. Beeld en Geluid duidt en presenteert (nieuwe) media in zijn museum en in het programma voor het onderwijs en wil met een middag als deze bijdragen aan kennis en vaardigheden bij docenten. De middag komt tot stand met medewerking van Kennisnet, Google en Mediawijzer.net.

Leraren zijn de spil in de voorbereiding van scholieren op hun toekomst. In die toekomst worden digitale vaardigheden exponentieel belangrijker, vertelt Michiel Dijkman, Manager Smart Education Samsung. Als technologiebedrijf wil Samsung graag een rol spelen om scholieren en leraren bij die veranderingen te helpen. Dit doen we met verschillende maatschappelijke trajecten binnen ons Smart Education-programma. ‘Flipping the classroom’ is hier een mooi voorbeeld van, waarin wij samen met Beeld en Geluid een docententraining organiseren die leraren inspireert om te starten met het omdraaien van hun lessen.

>> Info & tickets Start flipping your classroom

>> Leren met YouTube: docenten kunnen niet meer achterblijven

Flipping the Classroom: Explained

Contactgegevens

Ontvang het laatste Beeld & Geluid nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL