Beeld en Geluid in de ban van food in maart

Foodgloss cureert Let’s YouTube tijdens themamaand Food

Snel een lekker recept opzoeken of tips voor een gezond dieet ophalen. Of het water in de mond laten lopen als er een overheerlijk uitziend gerecht voorbij komt. Eten is hot op YouTube! Vanaf 4 maart is food dan ook het centrale thema van de tentoonstelling Let’s YouTube bij Beeld en Geluid. Frances Lichtenberg van het populaire YouTube-kanaal Foodgloss is het gezicht van de themamaand. Zij cureert de videowall in de tentoonstelling en geeft virtueel tips voor het maken van YouTube-video’s. Ook geeft Frances een masterclass en zijn er tijdens de maand meer evenementen gepland rond het food-thema.

236922 youtube foodmaand 1920x1080 7d73b1 large 1487256746

Foodgloss

Frances Lichtenberg heeft met Foodgloss één van de populairste Nederlandse foodkanalen op YouTube. Ze startte in 2013 met video’s maken en deelt nu twee keer per week een laagdrempelig recept met haar bijna 200.000 abonnees.

Masterclass: een kijkje in de keuken van Foodgloss

zondag 5 maart, 15.00 uur - tickets

Frances vertelt op zondag 5 maart hoe zij begon met YouTube en laat zien wat er allemaal komt kijken bij het maken van haar video’s. Dat makkelijke en snelle recept? Dat brengt heel wat meer werk mee om goed in beeld te brengen. Frances laat het live zien bij Beeld en Geluid en beantwoordt je vragen.

Maak je eigen foodvlog | powered by Samsung

zondag 12, 19 en 26 maart, 12.00 tot 15.00 uur

Maak onder begeleiding van professionele koks van restaurant Vlaar uit ‘s-Graveland je eigen foodvlog! Voor €2,50 ontvang je een culinair pakket met lekkere ingrediënten om zelf aan de slag te gaan. Maak je gerechtje en leg je ervaring vast met je telefoon of camera. In de YouTube Bootcamp kun je tips krijgen om je video te monteren.

Supergezond!? - de invloed van (social) media op het eetgedrag van jongeren

donderdag 23 maart, 19.30 uur - tickets

Diëten, superfoods en detoxing: gezondheid komt vaak om de hoek kijken als online influencers voeding bespreken. In deze talkshow voor (professionele) opvoeders spreken experts over beïnvloeding van jongeren, de grenzen van gezond eten en tools om met jongeren te praten over deze onderwerpen.  Sprekers worden binnenkort aangekondigd.

YouTube Bootcamp

elke zaterdag en zondag van 12.00 tot 16.00 uur

Elke zaterdag en zondag helpen speciaal getrainde Bootcamp Trainers bij het maken van eigen YouTube-creaties. Leuk voor iedereen die nog nooit een YouTube-video heeft gemaakt en voor YouTubers die tips en tricks kunnen gebruiken om verder te komen.

Alle informatie en tickets zijn te vinden op beeldengeluid.nl/letsyoutube.

Over Let's YouTube

In Let’s YouTube ontdekken bezoekers de invloed van het online videoplatform op hun leven Let's YouTube neemt je mee langs de snelle ontwikkeling van YouTube in het veranderde medialandschap en de opkomst van de Creator, de eigentijdse opvolger van de amateurfilmer. Je gaat in de tentoonstelling ook zelf aan de slag: test je kennis en inzicht over de effecten van YouTube in challenges en scoor zoveel mogelijk punten! Daarmee unlock je de YouTube Rooms, waar je in de schoenen van de Creators stapt door een video te maken en te uploaden naar de Upload Bar. Daar zie je jouw video en die van andere bezoekers terug op grote schermen, en natuurlijk kun je 'm ook op je eigen YouTube-kanaal uploaden.

Download PDF
Download PDF
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is het media-archief van Nederland en de grootste van zijn soort in Europa. Het Instituut speelt een toonaangevende rol op het gebied van beheer en toegankelijk maken van het Nederlandse media-erfgoed. Het gebouw op het Media Park in Hilversum herbergt een dagelijks groeiende collectie van radio, televisie, film, foto’s, muziek, documentaires, nieuwe media, games en internetcultuur. Deze collecties geven een uniek beeld van de geschiedenis van Nederland van de afgelopen honderd jaar en van de ontwikkeling van de audiovisuele media in het bijzonder. Beeld en Geluid is toegewijd om de unieke collectie en de kennis daarover breed toegankelijk te maken voor uiteenlopende doelgroepen, waaronder mediaprofessionals, de creatieve sector, het onderwijs en het algemeen publiek. Door middel van onderzoek en innovatie heeft het instituut zich ontwikkeld tot een brede culturele instelling die met de opgebouwde kennis en infrastructuur een centrale functie inneemt binnen de archief- en mediasector in binnen- en buitenland. Beeld en Geluid ontvangt een structurele Rijksbijdrage op grond van de Mediawet.


The Netherlands Institute for Sound and Vision is an important player when it comes to management and accessibility of Dutch audiovisual heritage. The special building on the Media Park in Hilversum stores a daily growing collection of over 1.000.000 hours of radio, television, film, pictures and music. Sound and Vision is committed to make this unique collection and the knowledge about it widely accessible for diverse audiences, including media professionals, the creative sector, education and the general audience. Through research and innovation, the institute has developed into a broad cultural institution that, with its accumulated knowledge and infrastructure, occupies a central position within the archive and media branch.

berichten