236281 header20170209 voorjaarsvakantie 783cda original 1486642803

Voorjaarsvakantie in Beeld en Geluid: kom langs en maak media!

Leer media maken - van hoorspel tot journaal

Beeld en Geluid viert het voorjaar. In de voorjaarsvakantie, die duurt van 18 februari tot en met 5 maart, kunnen jong en oud media maken zoals dat alleen op het Hilversumse Media Park kan. Zo zijn er bij Beeld en Geluid workshops nieuws maken, kunnen kinderen zelf een hoorspel opnemen en krijgen bezoekers in de YouTube Bootcamp tips bij het maken van YouTube video’s.

NOS Jeugdjournaal workshops

Dagelijks om 11:00, 13:00 en 15:00 uur

Het thema van de tentoonstelling Let’s YouTube is in februari Journalism. Daarom kunnen kinderen vanaf 9 jaar gedurende de gehele voorjaarsvakantie dagelijks meedoen aan workshops nieuws maken.  Hier leren ze de fijne kneepjes van het presentatie- of interviewvak. De workshops zijn ontwikkeld in samenwerking met NOS Jeugdjournaal.

NOS Jeugdjournaal masterclasses met Nick en Lysette

Dinsdag 21 en 28 februari, 12:00 uur | tickets bestellen

Op dinsdag 21 en 28 februari hebben de jonge bezoekers extra geluk; dan geven NOS-presentatoren Nick Renooij en Lysette van Geel een speciale masterclass. Voor de masterclasses kan gereserveerd worden door online een toegangskaartje voor het museum te kopen.

YouTube Bootcamp

Dagelijks tussen 12:00 en 16:00 uur

In de vakantie zijn er ook dagelijkse YouTube Bootcamps, van 12.00 - 16.00 uur. Speciaal getrainde Bootcamp Trainers helpen bij het maken van eigen YouTube-creaties. Leuk voor iedereen die nog nooit een YouTube-video heeft gemaakt en voor YouTubers die tips en tricks kunnen gebruiken om verder te komen.

Viewing VLOGGERS?!

Dagelijks om 13:00 en 16:00 uur

Ook zal er een exclusieve viewing van VLOGGERS?I te zien zijn. VLOGGERS?! is een docu-serie van het YouTube-kanaal Vet Gezellig. In de serie onderzoeken Alwin en Saske wat YouTubers nou echt vinden van de recente vlog-hype in Nederland, en wordt het fenomeen vloggen verder belicht. Deze vertoning laat de gehele serie in één zit zien op het witte doek, dagelijks om 13:00 en 16:00 uur. Bekijk hier de trailer.

Fikkie de Firefighter: maak je eigen hoorspel!

Dagelijks om 13:00 uur

Verder gaan er dagelijks bijzondere verhalen verteld worden. Tegen alle verwachtingen in, is het luisterverhaal in het beeldscherm-tijdperk populairder dan ooit. In de voorjaarsvakantie kunnen kinderen vanaf 7 jaar en hun ouders bij Beeld en Geluid zelf hun eigen hoorspel opnemen: zelf stemmen inspreken en geluidseffecten maken! Deze workshop vindt dagelijks plaats om 13:00 uur. Basis van de workshop is het luisterverhaal Fikkie de Firefighter van radiomaker en meesterverteller Stef Visjager, over een heldhaftige zwerfhond die brandweerhulp wordt.

YouTube Creator Academy | Journalism edition

Woensdag 22 februari, 15:00 uur | tickets bestellen

Op 22 februari kunnen bezoekers deelnemen aan de YouTube Creator Academy. In deze masterclass van YouTube leren bezoekers hoe ze meer publiek kunnen krijgen en succes kunnen meten op YouTube. Ook geeft YouTube een aantal slimme do’s en don’ts voor het maken van video’s. Speciaal voor de journalistiek-editie van de Creator Academy krijgen journalisten in de dop bovendien een overzicht van gratis Google Newslab tools voor bijvoorbeeld het vertellen van online verhalen en het analyseren van (nieuwswaardige) data!  Vanaf 12 jaar.

Klokhuis MaakLab

Woensdag en zondag 14.00 - 16:30 uur

Beeld en Geluid introduceert in samenwerking met de NTR het Klokhuis MaakLab. Iedere woensdag- en zondagmiddag komen kinderen hier in aanraking met verschillende gereedschappen en ze zelf aan de slag kunnen met knutselen, ontwerpen, uitvinden, timmeren, zagen en lijmen. Het maakproces krijgt ook een multimediale draai. De jonge deelnemers kunnen bijvoorbeeld aan de gang met vloggen en animatie. Tijdens de voorjaarsvakantie leren kinderen meer over foto’s maken, samenvoegen en bewerken met je mobiel. De MaakLab-activiteiten worden begeleid door pedagogisch medewerkers van BINK kinderopvang.

Toegangsprijzen en tickets

Alle extra activiteiten zijn inbegrepen bij de toegangsprijs van de Beeld en Geluid experience. Voor de NOS Jeugdjournaal masterclasses met Nick en Lysette en de YouTube Creator Academy moet gereserveerd worden door een ticket online te kopen.

Volwassenen: € 16,00.

Kinderen 4 t/m 12 jaar en CJP: € 9,00

Kinderen t/m 3 jaar: gratis

Museumkaart: gratis (online reserveringskosten €0,50)

Check beeldengeluid.nl/letsyoutube en beeldengeluid.nl/agenda voor alle informatie en het reserveren van tickets.

Download PDF
Download PDF
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is het media-archief van Nederland en de grootste van zijn soort in Europa. Het Instituut speelt een toonaangevende rol op het gebied van beheer en toegankelijk maken van het Nederlandse media-erfgoed. Het gebouw op het Media Park in Hilversum herbergt een dagelijks groeiende collectie van radio, televisie, film, foto’s, muziek, documentaires, nieuwe media, games en internetcultuur. Deze collecties geven een uniek beeld van de geschiedenis van Nederland van de afgelopen honderd jaar en van de ontwikkeling van de audiovisuele media in het bijzonder. Beeld en Geluid is toegewijd om de unieke collectie en de kennis daarover breed toegankelijk te maken voor uiteenlopende doelgroepen, waaronder mediaprofessionals, de creatieve sector, het onderwijs en het algemeen publiek. Door middel van onderzoek en innovatie heeft het instituut zich ontwikkeld tot een brede culturele instelling die met de opgebouwde kennis en infrastructuur een centrale functie inneemt binnen de archief- en mediasector in binnen- en buitenland. Beeld en Geluid ontvangt een structurele Rijksbijdrage op grond van de Mediawet.


The Netherlands Institute for Sound and Vision is an important player when it comes to management and accessibility of Dutch audiovisual heritage. The special building on the Media Park in Hilversum stores a daily growing collection of over 1.000.000 hours of radio, television, film, pictures and music. Sound and Vision is committed to make this unique collection and the knowledge about it widely accessible for diverse audiences, including media professionals, the creative sector, education and the general audience. Through research and innovation, the institute has developed into a broad cultural institution that, with its accumulated knowledge and infrastructure, occupies a central position within the archive and media branch.