Philippe Remarque curator tentoonstelling Let's YouTube

Volkskrant hoofdredacteur gezicht van maandthema Journalism

233996 persbericht headerjournalism e81580 original 1484573332

Hoofdredacteur van de Volkskrant, Philippe Remarque, verbindt zich vanaf 3 februari een maand lang aan de tentoonstelling Let’s YouTube in Beeld en Geluid. Als curator van de themamaand Journalism heet hij bezoekers welkom, geeft hij tips bij het maken van eigen YouTube content en presenteert hij zijn persoonlijke selectie van belangrijkste, meest indrukwekkende of leukste YouTube-video's in de tentoonstelling.

In samenwerking met YouTube en de YouTubers van dit moment presenteert Beeld en Geluid sinds oktober 2016 Let’s YouTube, een interactieve tentoonstelling waarin bezoekers de impact van YouTube op hun leven ontdekken. Elke maand wisselt het thema. Eerder kwamen Your Life, Gaming en Beauty en Lifestyle aan bod. In februari is het thema Journalism en is Philippe Remarque, hoofdredacteur van de Volkskrant, curator. 

YouTube & Journalism

User-generated journalistieke video’s op YouTube behoren niet tot de grote hits op het videoplatform. Toch biedt YouTube interessante mogelijkheden voor journalistieke bijdragen voor bijvoorbeeld burgerjournalisten maar ook voor professionele journalisten. In Nederland moet deze vorm van online journalistiek nog tot wasdom komen, maar in de VS zijn er al diverse voorbeelden van YouTube-journalisten die buiten de gebaande paden hun publiek bereiken. 

Events

Elke maand staan er in Beeld en Geluid events op het programma die passen bij het thema van de maand. Deze events zijn een extraatje bij een bezoek aan de tentoonstelling Let's YouTube. Tickets zijn online verkrijgbaar via beeldengeluid.nl/letsyoutube en geven toegang tot de Beeld en Geluid experience, Let’s YouTube en het gekozen event.

vrijdag 3 februari - Première VLOGGEN?! door Vet Gezellig

Filmmakers Alwin en Saske van het YouTube kanaal Vet Gezellig maakten op verzoek van Beeld en Geluid een journalistieke serie over vloggen, de rol van vloggers nu en de verwachtingen voor de toekomst. Ze duiken de Nederlandse YouTube-wereld in om erachter te komen wat YouTubers nou écht vinden van de vloghype die nu speelt.

zondag 5 februari - Zondagochtend College: Ed van der Elsken

Het filmwerk van Ed van der Elsken past in de traditie van hedendaagse YouTubers. Hij gebruikte de 8mm film om persoonlijke verhalen te vertellen. In zijn films spelen hijzelf, zijn familie en zijn woonomgeving een prominente rol. In dit college bespreken, tonen en duiden mediahistoricus Bert Hogenkamp en documentairemaker Frans Bromet het werk van Van der Elsken met een hedendaagse blik. Tijdens het college staat het filmmateriaal centraal dat bij Beeld en Geluid is ondergebracht.

donderdag 9 februari - Talkshow Online video is de toekomst van journalistiek

Philippe Remarque, Volkskrant hoofdredacteur host donderdag 9 februari een talkshow bij Beeld en Geluid met als vraag: “Is online video de toekomst van de journalistiek? Verdringt deze vertelmethode het geschreven woord? Wat zijn daarvan de voor- en nadelen? Is het voorbehouden aan professionals of kan iedereen meedoen?” Remarque praat hierover met gebruikers, makers en criticasters waaronder Casper Sikkema, hoofdredacteur van VICE.

dinsdag 21 februari - Jeugdjournaal Masterclass

Wat is nieuws en hoe wordt het gemaakt. In de Jeugdjournaal Masterclass vertellen Nick Renooij en Lysette van Geel er alles over en kun je ze er alles over vragen. Na afloop is er tijd voor handtekeningen en foto’s. Vanaf 9 jaar. 

woensdag 22 februari - YouTube Creator Academy | hosted by YouTube

Leer in deze masterclass van YouTube hoe je een strategie uitzet voor jouw YouTube-kanaal, hoe je Google News lab kunt gebruiken en kom erachter wat miljoenen kijkers geboeid houdt bij de meest succesvolle channels. Vanaf ongeveer 12 jaar.

dinsdag 28 februari - Jeugdjournaal Masterclass

Wat is nieuws en hoe wordt het gemaakt. In de Jeugdjournaal Masterclass vertellen Nick Renooij en Lysette van Geel er alles over en kun je ze er alles over vragen. Na afloop is er tijd voor handtekeningen en foto’s. Vanaf 9 jaar.

voorjaarsvakantie: 18 februari t/m 5 maart - Workshops Presentatie- en Interviewtechniek

Dagelijkse Workshops Presentatie- en Interviewtechnieken ontwikkeld in samenwerking met het NOS Jeugdjournaal. Vanaf 9 jaar. 

weekenden & voorjaarsvakantie: 18 februari t/m 5 maart - YouTube Bootcamp

Hoe kun je jouw verhaal vertellen op YouTube? Dat is de centrale vraag in de YouTube Bootcamp. De Bootcamptrainers geven crashcourses van 20 minuten en helpen met het maken van YouTube-creaties. Zowel voor iedereen die nog nooit een YouTube-video heeft gemaakt als voor YouTubers die tips en tricks kunnen gebruiken om verder te komen, van brainstorm tot storyboard en van filmen tot montage.Elke zaterdag en zondag tussen 12 en 16 uur en dagelijks in de voorjaarsvakantie. 

De YouTube Bootcamp wordt mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Partners

Let’s YouTube wordt gerealiseerd dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij en de steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Samsung draagt als partner van Beeld en Geluid bij aan de totstandkoming van Let’s YouTube.

Download PDF
Download PDF
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is het media-archief van Nederland en de grootste van zijn soort in Europa. Het Instituut speelt een toonaangevende rol op het gebied van beheer en toegankelijk maken van het Nederlandse media-erfgoed. Het gebouw op het Media Park in Hilversum herbergt een dagelijks groeiende collectie van radio, televisie, film, foto’s, muziek, documentaires, nieuwe media, games en internetcultuur. Deze collecties geven een uniek beeld van de geschiedenis van Nederland van de afgelopen honderd jaar en van de ontwikkeling van de audiovisuele media in het bijzonder. Beeld en Geluid is toegewijd om de unieke collectie en de kennis daarover breed toegankelijk te maken voor uiteenlopende doelgroepen, waaronder mediaprofessionals, de creatieve sector, het onderwijs en het algemeen publiek. Door middel van onderzoek en innovatie heeft het instituut zich ontwikkeld tot een brede culturele instelling die met de opgebouwde kennis en infrastructuur een centrale functie inneemt binnen de archief- en mediasector in binnen- en buitenland. Beeld en Geluid ontvangt een structurele Rijksbijdrage op grond van de Mediawet.


The Netherlands Institute for Sound and Vision is an important player when it comes to management and accessibility of Dutch audiovisual heritage. The special building on the Media Park in Hilversum stores a daily growing collection of over 1.000.000 hours of radio, television, film, pictures and music. Sound and Vision is committed to make this unique collection and the knowledge about it widely accessible for diverse audiences, including media professionals, the creative sector, education and the general audience. Through research and innovation, the institute has developed into a broad cultural institution that, with its accumulated knowledge and infrastructure, occupies a central position within the archive and media branch.

berichten