232781 jaren20 e1f2f8 original 1482411284

Beeld en Geluid zet uniek materiaal uit de jaren 20 in HD-kwaliteit online

Hoe zag de wereld er 100 jaar geleden uit? In de archieven van Beeld en Geluid bevinden zich veel films uit de jaren 20 van de 20e eeuw die inmiddels digitaal en veelal in HD-kwaliteit beschikbaar zijn. Deze prachtige films, nu online te bekijken op in.beeldengeluid.nl, geven een bijzondere inkijk in het Nederland van toen.

In de bewaarde films is veel aandacht voor het koningshuis, de stedenbouw en de politiek. Zo zijn er mooie beelden te zien van Edam in 1920 en het luchtschip Graf Zeppelin dat boven Nederland vloog. In 1922 mogen vrouwen voor de eerste maal hun stem uitbrengen voor de Tweede Kamer. Een lange rij vrouwen staat te wachten bij het stemlokaal. Per koets komt koningin-moeder Emma aangereden om, begeleid door lakeien, eveneens haar stem uit te brengen. In een film uit 1921 stelt de zwerver Cornelis de Gelder zich kandidaat voor de Gemeenteraad van Amsterdam. 

De lancering van het kanaal valt samen met een Andere Tijden special over de jaren 20, die woensdag 28 december om 21.10 uur op NPO 2 wordt uitgezonden.

Op de site Open Beelden, van Beeld en Geluid kan, onder Creative Commons-licentie, het materiaal ook gedownload worden. Een mooi overzicht van beelden uit de jaren 10 van de vorige eeuw is al eerder online gezet. Binnenkort zullen films uit de jaren 30 en 40 te zien zijn.

Download PDF
Download PDF
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Beeld en Geluid is het toonaangevende instituut voor media. Een inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek voor professionals en particulieren; online, in ons museum en soms op locatie. We zijn een van de grootste archieven ter wereld en we bewaren diverse soorten media, zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), geschreven pers, politieke prenten, gifjes, websites en objecten. Beeld en Geluid is één van de autoriteiten die objectief het Nederlandse medialandschap in kaart brengt en actuele ontwikkelingen belicht vanuit media-historisch perspectief. Zo laten we zien welke impact media hebben op ieders leven. Dat doen we met een groot aantal partners, zoals creatieve mediamakers, knappe deskundigen, betrokken bedrijven en relevante influencers. Op die manier dragen we samen bij aan een mediawijzere wereld.



berichten