GameMeneer nieuwe ambassadeur voor tentoonstelling Let’s YouTube

november in het teken van gaming: workshops, masterclasses en retro games

Vanaf 5 november staat het thema Gaming een maand lang centraal in de tentoonstelling Let’s YouTube bij Beeld en Geluid. YouTuber GameMeneer heet bezoekers virtueel welkom in de tentoonstelling, toont zijn favoriete YouTube-content en geeft bezoekers tips bij het maken van hun eigen video. Daarnaast staan er verschillende events op het programma tijdens de Gaming-maand, zoals een masterclass en Q&A met GameMeneer, workshops ‘Maak je eigen game!’, een YouTube Creator Academy en een masterclass en meet & greet met Dodo. Van 12 t/m 20 november kan er bovendien worden gespeeld op retro consoles en arcadekasten tijdens de Let’s Play! expo.

In samenwerking met YouTube en de YouTubers van dit moment presenteert Beeld en Geluid Let’s YouTube, een interactieve tentoonstelling waarin bezoekers de impact van YouTube op hun leven ontdekken. Elke maand wisselt het thema. Na Your Life met de Latooys als boegbeelden in oktober, staat november in het teken van Gaming met GameMeneer als ambassadeur.

Hqdefault

Extra activiteiten

Tijdens de Gaming-maand staan er veel extra activiteiten op het programma. Bezoekers hebben voor de events een speciaal ticket nodig, dat alleen online te boeken is via beeldengeluid.nl/letsyoutube.

Workshop: maak je eigen game! | hosted by Gamestad

zaterdag 5, 12, 19 en 26 november

In deze workshop maken kids (8-14 jaar) onder begeleiding van professionals een eigen game. Iedere zaterdag in november.  

Let’s Play! expo

12 t/m 20 november

Speel op de consoles en arcadekasten van vroeger. Livestream je Let's Play-video van retro games naar YouTube én het archief van Beeld en Geluid, speel door 20 jaar Pokémon-games, beluister legendarische video game tunes en race op een bioscoopscherm tegen vrienden in Mario Kart. De Let’s Play expo is van 12 t/m 20 november doorlopend te bezoeken tijdens openingstijden van Beeld en Geluid.

YouTube Creator Academy | hosted by YouTube

zaterdag 12 november

Op zaterdag 12 november leer je in deze masterclass van YouTube hoe je een strategie uitzet voor jouw gaming-kanaal, of kom erachter wat miljoenen kijkers geboeid houdt bij de meest succesvolle channels! Vanaf ongeveer 12 jaar.

Masterclass + Q&A met GameMeneer

zondag 13 november

Don (GameMeneer) neemt je op zondag 13 november mee langs de ontwikkeling van gamingvideo's op YouTube. Hij vertelt over zijn inspiratiebronnen en natuurlijk is er genoeg tijd hem alles te vragen tijdens de Q&A.

Symposium Let's Play: Nederlandse Gamegeschiedenis

vrijdag 18 november

Studenten, game-academici, erfgoedprofessionals en liefhebbers opgelet: hoe bewaren we de Nederlandse game-geschiedenis, wat is de waarde van Let's Play-YouTube-video's en wat zijn de raakvlakken tussen games en archeologie? Dit komt aan bod tijdens het gratis symposium op vrijdag 18 november.

NB: Toegang tot het museum is niet inbegrepen bij aanmelding.

Masterclass + meet and greet met Dodo

zondag 27 november

Wouter van het kanaal Dodo vertelt in deze masterclass hoe hij zijn video's maakt en wat volgens hem het recept is voor een succesvol kanaal. En er is tijd voor foto's, knuffels en handtekeningen op zondag 27 november.

Partners

Let’s YouTube wordt gerealiseerd dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij en de steun van het Prins Bernhard CultuurfondsSamsung draagt als partner van Beeld en Geluid bij aan de totstandkoming van Let’s YouTube

Download PDF
Download PDF
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is het media-archief van Nederland en de grootste van zijn soort in Europa. Het Instituut speelt een toonaangevende rol op het gebied van beheer en toegankelijk maken van het Nederlandse media-erfgoed. Het gebouw op het Media Park in Hilversum herbergt een dagelijks groeiende collectie van radio, televisie, film, foto’s, muziek, documentaires, nieuwe media, games en internetcultuur. Deze collecties geven een uniek beeld van de geschiedenis van Nederland van de afgelopen honderd jaar en van de ontwikkeling van de audiovisuele media in het bijzonder. Beeld en Geluid is toegewijd om de unieke collectie en de kennis daarover breed toegankelijk te maken voor uiteenlopende doelgroepen, waaronder mediaprofessionals, de creatieve sector, het onderwijs en het algemeen publiek. Door middel van onderzoek en innovatie heeft het instituut zich ontwikkeld tot een brede culturele instelling die met de opgebouwde kennis en infrastructuur een centrale functie inneemt binnen de archief- en mediasector in binnen- en buitenland. Beeld en Geluid ontvangt een structurele Rijksbijdrage op grond van de Mediawet.


The Netherlands Institute for Sound and Vision is an important player when it comes to management and accessibility of Dutch audiovisual heritage. The special building on the Media Park in Hilversum stores a daily growing collection of over 1.000.000 hours of radio, television, film, pictures and music. Sound and Vision is committed to make this unique collection and the knowledge about it widely accessible for diverse audiences, including media professionals, the creative sector, education and the general audience. Through research and innovation, the institute has developed into a broad cultural institution that, with its accumulated knowledge and infrastructure, occupies a central position within the archive and media branch.