Beeld en Geluid opent eerste YouTube-tentoonstelling ter wereld

YouTuber-gezin De Latooys trapt Let's YouTube af

226526 youtubepers%20(1001) dab0c0 large 1475781317

Donderdagavond opende YouTuber-gezin De Latooys in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid de tentoonstelling Let's YouTube. De interactieve tentoonstelling heeft elke maand een ander thema en een andere ambassadeur, en trapt af met het thema Your Life. Het openingsmoment werd live gestreamd op het online platform Concentrate.

Het medialandschap is in de afgelopen tien jaar snel veranderd: video kijken kan waar en wanneer men maar wil, iedereen kan makkelijker dan ooit content produceren en YouTube is het grootste online videoplatform geworden. Deze ontwikkelingen zijn de aanleiding voorLet's YouTube: in samenwerking met YouTube en de YouTubers van dit moment presenteert Beeld en Geluid een interactieve tentoonstelling waarin bezoekers de impact van YouTube op hun leven ontdekken.

Elke maand wisselt het thema van Let's YouTube. Na Your Life met de Latooys als boegbeelden in oktober, staat november in het teken van Gaming met GameMeneer als ambassadeur. In december staat Music centraal met Giel en in januari neemt ambassadeur Beautygloss bezoekers mee in de wereld van Beauty + Fashion. Rond de thema's organiseert Beeld en Geluid evenementen, masterclasses, workshops en Meet and Greets met bekende YouTubers.

In Let's YouTube gaan bezoekers zelf aan de slag: ze testen hun kennis en inzicht over de effecten van YouTube om punten te scoren. Daarmee kunnen ze de YouTube Rooms unlocken. In de Rooms stappen ze in de schoenen van de Creators door een video te maken en te uploaden naar de Upload Bar. Daar is de zelf gemaakte video en die van andere bezoekers op een groot scherm terug te zien. De tentoonstelling belicht ook de snelle ontwikkeling van YouTube in het veranderde medialandschap en de opkomst van de Creator, de eigentijdse opvolger van de amateurfilmer.

Let’s YouTube wordt gerealiseerd dankzij de deelnemers van de BankGiro LoterijSamsung draagt als partner van Beeld en Geluid bij aan de totstandkoming van Let’s YouTube.

Download PDF
Download PDF
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is het media-archief van Nederland en de grootste van zijn soort in Europa. Het Instituut speelt een toonaangevende rol op het gebied van beheer en toegankelijk maken van het Nederlandse media-erfgoed. Het gebouw op het Media Park in Hilversum herbergt een dagelijks groeiende collectie van radio, televisie, film, foto’s, muziek, documentaires, nieuwe media, games en internetcultuur. Deze collecties geven een uniek beeld van de geschiedenis van Nederland van de afgelopen honderd jaar en van de ontwikkeling van de audiovisuele media in het bijzonder. Beeld en Geluid is toegewijd om de unieke collectie en de kennis daarover breed toegankelijk te maken voor uiteenlopende doelgroepen, waaronder mediaprofessionals, de creatieve sector, het onderwijs en het algemeen publiek. Door middel van onderzoek en innovatie heeft het instituut zich ontwikkeld tot een brede culturele instelling die met de opgebouwde kennis en infrastructuur een centrale functie inneemt binnen de archief- en mediasector in binnen- en buitenland. Beeld en Geluid ontvangt een structurele Rijksbijdrage op grond van de Mediawet.


The Netherlands Institute for Sound and Vision is an important player when it comes to management and accessibility of Dutch audiovisual heritage. The special building on the Media Park in Hilversum stores a daily growing collection of over 1.000.000 hours of radio, television, film, pictures and music. Sound and Vision is committed to make this unique collection and the knowledge about it widely accessible for diverse audiences, including media professionals, the creative sector, education and the general audience. Through research and innovation, the institute has developed into a broad cultural institution that, with its accumulated knowledge and infrastructure, occupies a central position within the archive and media branch.