Beeld en Geluid presenteert eerste tentoonstelling over YouTube ter wereld

YouTubers Gio, La Melanie en De Latooys trappen Let's YouTube af met themamaand ‘Your Life’

223888 letsyoutube keyart october 16x9 c8d0b7 large 1473238750

HILVERSUM - Vanaf 7 oktober 2016 presenteert Beeld en Geluid Let’s YouTube, de eerste tentoonstelling ter wereld over het grootste online videoplatform. In wisselende maandelijkse thema’s ontdekt de Nederlandse bezoeker de impact van YouTube op zijn leven. Tijdens de eerste themamaand Your Life staan vloggen en het delen van je leven op YouTube centraal in de programmering. YouTubers Giovanni (Gio), Melanie (La Melanie) en hun ouders Louise en Marcel Latooy (De Latooys) selecteren als gastcurators de beste YouTube-video’s in de tentoonstelling en komen op bezoek voor meet and greets.

De YouTuber-familie kondigde de tentoonstelling vandaag aan op het kanaal van Gio en in een Q&A op Beeld en Geluid vlogs.

Hqdefault

Impact van YouTube

Het medialandschap is in de afgelopen tien jaar snel veranderd: video kijken kan waar en wanneer men maar wil, iedereen kan zelf makkelijker dan ooit content produceren en YouTube is het grootste online videoplatform geworden. Deze ontwikkelingen zijn de aanleiding voor Let’s YouTube: in samenwerking met YouTube en de YouTubers van dit moment presenteert Beeld en Geluid een interactieve tentoonstelling waarin bezoekers de impact van YouTube op hun leven ontdekken.

In Let’s YouTube gaan bezoekers zelf aan de slag: ze testen hun kennis en inzicht over de effecten van YouTube om punten te scoren. Daarmee kunnen ze de YouTube Rooms unlocken. In de Rooms stappen ze in de schoenen van de Creators door een video te maken en te uploaden naar de Upload Bar. Daar is de zelf gemaakte video en die van andere bezoekers op een groot scherm terug te zien.

De tentoonstelling belicht ook de snelle ontwikkeling van YouTube in het veranderde medialandschap en de opkomst van de Creator, de eigentijdse opvolger van de amateurfilmer.

Maandelijks thema

Elke maand wisselt het thema van Let’s YouTube. Na Your Life komen thema’s als gaming, beauty, muziek en journalistiek in de volgende acht maanden aan bod. Ieder thema heeft zijn eigen ambassadeur: een YouTuber of ander bekend persoon, die zijn of haar visie op het thema toont door video’s in een gedeelte van de tentoonstelling te selecteren. Rond de thema’s organiseert Beeld en Geluid evenementen, zoals masterclasses, workshops en meet and greets met bekende YouTubers.

YouTuber-gezin

Voor het eerste thema Your Life zijn Giovanni, Melanie, Louise en Marcel Latooy de ambassadeurs van het thema. Deze YouTubers publiceren op hun kanalen dagelijks tot wekelijks video’s over hun belevenissen, doen Q&A’s en challenges, en weten als geen ander hoe het is om je leven online te delen. De video’s op hun kanalen zijn in totaal al bijna 110 miljoen keer bekeken.

Hqdefault

Programma oktober: Let’s YouTube Your Life

zondag 9 en 30 oktober - Meet and greet met Gio, La Melanie en De Latooys | Powered by Samsung

Bezoekers ontmoeten de beroemde YouTubers en krijgen de kans om met ze op de foto te gaan, een handtekening te krijgen en misschien zelfs een shoutout te geven in een vlog van de Creators.

donderdag 20 oktober - YouTube Creator Academy

Hoe worden YouTube-kanalen zo populair? In deze masterclass, gehost door YouTube, worden 10 basisprincipes van succesvolle Creators uit de doeken gedaan.

vrijdag 21 oktober - Workshop met BNN-presentator en YouTuber Gwen van Poorten

Gwen presenteert o.a. bij Spuiten & Slikken, 3 Op Reis en Spuiten & Slikken op Reis. Daarnaast publiceert ze wekelijks video’s op haar YouTube-kanaal. In de workshop geeft ze tips en tricks voor het presenteren van je eigen video’s.

Het actuele programma, meer info en tickets komen beschikbaar op beeldengeluid.nl/letsyoutube.

Voor alle evenementen wordt de reguliere ticketprijs van het museum gehanteerd. Toegang tot de tentoonstelling en de vaste museumopstelling, de Beeld en Geluid experience, is inbegrepen.

De tentoonstelling Let’s YouTube is te bezoeken van vrijdag 7 oktober tot en met zondag 9 juli 2017.

Let’s YouTube wordt gerealiseerd dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij. Samsung draagt als partner van Beeld en Geluid bij aan de totstandkoming van Let’s YouTube.

Let’s YouTube

7 oktober 2016 t/m 9 juli 2017

Beeld en Geluid, Hilversum

Themamaand Your Life

7 oktober t/m 4 november 2016

Download PDF
Download PDF
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is het media-archief van Nederland en de grootste van zijn soort in Europa. Het Instituut speelt een toonaangevende rol op het gebied van beheer en toegankelijk maken van het Nederlandse media-erfgoed. Het gebouw op het Media Park in Hilversum herbergt een dagelijks groeiende collectie van radio, televisie, film, foto’s, muziek, documentaires, nieuwe media, games en internetcultuur. Deze collecties geven een uniek beeld van de geschiedenis van Nederland van de afgelopen honderd jaar en van de ontwikkeling van de audiovisuele media in het bijzonder. Beeld en Geluid is toegewijd om de unieke collectie en de kennis daarover breed toegankelijk te maken voor uiteenlopende doelgroepen, waaronder mediaprofessionals, de creatieve sector, het onderwijs en het algemeen publiek. Door middel van onderzoek en innovatie heeft het instituut zich ontwikkeld tot een brede culturele instelling die met de opgebouwde kennis en infrastructuur een centrale functie inneemt binnen de archief- en mediasector in binnen- en buitenland. Beeld en Geluid ontvangt een structurele Rijksbijdrage op grond van de Mediawet.


The Netherlands Institute for Sound and Vision is an important player when it comes to management and accessibility of Dutch audiovisual heritage. The special building on the Media Park in Hilversum stores a daily growing collection of over 1.000.000 hours of radio, television, film, pictures and music. Sound and Vision is committed to make this unique collection and the knowledge about it widely accessible for diverse audiences, including media professionals, the creative sector, education and the general audience. Through research and innovation, the institute has developed into a broad cultural institution that, with its accumulated knowledge and infrastructure, occupies a central position within the archive and media branch.