Makers Buurman en Buurman openen animatiestudio in Beeld en Geluid

Bezoekers maken zelf animatiefilm in museum

HILVERSUM - Marek Beneš en Tomáš Eiselt, de makers van Buurman en Buurman, openden maandag de nieuwe Buurman en Buurman studio in de Beeld en Geluid experience, samen met Burny Bos, voormalig hoofd van de VPRO jeugdafdeling, en Kees Prins, stemacteur in de animatieserie. In het studiootje in het paviljoen Kijkbuiskinderen kunnen bezoekers hun eigen stop motion animatiefilm met Buurman en Buurman maken.

Beneš en Eiselt demonstreerden ter gelegenheid van de opening met de originele poppen hoe zij een aflevering van de populaire serie maken. Daarnaast vertelden Burny Bos en Kees Prins over de introductie van de serie in Nederland. De Nederlandse versie van de serie is uniek omdat het de enige is waar Buurman en Buurman stemmen hebben.
Tijdens het openingsevenement beleefde een nieuwe, nog nooit in Nederland uitgezonden aflevering zijn première.

Behalve kennismaken met het nieuwe studiootje kunnen bezoekers tot en met donderdag 7 mei nog meedoen aan andere Buurman en Buurman-activiteiten, zoals een meet & greet met de Buurmannen, knutselen en kijken naar een Buurman en Buurman marathon. Het volledige programma is te vinden op de website van Beeld en Geluid.

De Buurman en Buurman studio is mogelijk gemaakt door de deelnemers van de BankGiro Loterij.

Contactpersoon
Download PDF
Download PDF
Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Beeld en Geluid is het toonaangevende instituut voor media. Een inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek voor professionals en particulieren; online, in ons museum en soms op locatie. We zijn een van de grootste archieven ter wereld en we bewaren diverse soorten media, zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), geschreven pers, politieke prenten, gifjes, websites en objecten. Beeld en Geluid is één van de autoriteiten die objectief het Nederlandse medialandschap in kaart brengt en actuele ontwikkelingen belicht vanuit media-historisch perspectief. Zo laten we zien welke impact media hebben op ieders leven. Dat doen we met een groot aantal partners, zoals creatieve mediamakers, knappe deskundigen, betrokken bedrijven en relevante influencers. Op die manier dragen we samen bij aan een mediawijzere wereld.



berichten